"Oj poklade, poklade svaki svoju spopade"
![]() |
Ilustracija: Anđela Đermanović |
Poklade se obično smatraju za vreme neobuzdanog uživanja u hrani, piću i proslavama pod maskama, poznatim kao karneval. Poklade su zadnji dan pred početak svakog od četiri velika posta.
Proslave poklada su posebno značajne
za narode katoličke tradicije: Italijane, Hrvate, Francuze, Nemce, Špance, Latinoamerikance
i druge. Slave se i među pravoslavcima, naročito u Grčkoj i Rusiji. Direktno ili
indirektno, proslave u vreme poklada su postale običaj i u protestantskim zemlјama.
Pokladni utorak je u Francuskoj i zemlјama gde se zadržao francuski uticaj poznat kao „Masni utorak“ (Mardi Gras). U anglosaksonskim zemlјama ovaj dan se zove „Dan palačinki“ (Pancake day), verovatno zato što su se tada sva preostala jaja trošila na palačinke uoči početka posta. U Hrvatskoj, poklade se nazivaju i „mesopust“, u Međumurju nazivaju se Kurenti, kod Rjeke Zvoncari. Nekada su se obeležavale i u Majdanpeku (Srbija) i nazivale su se Fašanke, poklade se još praznuju i u rumunskom selu Grebenac gde ceo festival traje nekoliko dana. Poklade se u Rusiji obeležavaju praznikom Maslenica. Većina pokladnih tradicija uklјučuje ceremnoijalno spalјivanje lutke od slame koja može imati različita simbolična značenja.
„Ajde bako na tavan polako,
Pa obreži ko tri prsta tanko!
Ova kuća dobrih gospodara
Neće pustit maškare bez para!
Oj poklade, poklade svaki svoju spopade“
Bele poklade kod Vlaha ili (mošu đi pipćij), prolećni pravoslavni praznik u nedelјu pre početka Uskršnjeg posta pratili su različiti običaji. U đerdapskom kraju u Golubinju, slavio se u podnožju planine Miroč, kada se na trgu „Pekina pravalija“ narod okuplјao oko vatre. Tada se kuvala rakija, stariji su jeli, pili, veselili se, opraštali međusobne uvrede, dogovarali paše i bačije. Mlađi su za to vreme igrali kolo, a po običaju mladići su se maskirali, prerušeni u stara odela.
Tokom belih poklada (mošu đi pipćij) ranije je bio običaj da se pale vatre, danas je to redak slučaj. Reč je o jednom od najarhaičnijih i najkompleksnijih običaja iz kulta mrtvih koji se može danas naći na tlu Evrope, koji se zove priveg. Za Vlahe je priveg (privjegju) „vatra za one koji su umrli bez sveće“, dok je kod Rumuna priveghiu „noćno bdenje uz odar pokojnika“. Reč je starinom latinskog porekla, direktno od oblika pervigilium („pobožno bdenje“) a od osnove vigil, vigilis koja je imala načenje „stražariti budan“. U obrednoj praksi Vlaha priveg se praktikuje u porodičnoj i seoskoj varijanti. Porodični se priređuje na godišnjicu smrti pojedinca, a seoski na Mesne i Bele poklade, kada se pali jedna velika vatra za sve pokojnike sela.
Tradicionalno se za bele poklade spremaju pihtije (pipćij) koje se pripremaju na isti način kao i u ostalim delovima naše zemlјe.
Коментари
Постави коментар