Od Boginje majke do kulta Boginje Dijane
Podunavlje i njegova zaleđina bilisu kolevka evropske civilizacije ali i plodno tle za stvaranje mitova i legendi. U ovom delu osvrnuću se na etnološka i arheološka istraživanja koja daju jasniju sliku o narodima koji su živeli na ovim prostorima a i šire, njihovoj religiji, kultovima posvećenim majci, ženi, lovu, šumi, kako bi smo lakše razumeli odakle dolazi mit o Muma Paduri i koji su njeni pandani u mitovima, kultovima i verovanjima drevnih naroda Balkana. Lidija Baljaj u svom radu o crvenokosoj boginji daje nam arheološko shvatanje o predstavi boginje ali i simbolici žene i šta je ona predstavljala za praistorijska društva. Kako bi smo upoznali Muma Paduri, potrebno je osvrnuti se na rad pomenute autorke.
Crvenokosa boginja je otkrivena 1989. godine tokom arheoloških iskopavanja na lokalitetu Donja Branjevina, u blizini mesta Odžaci u Vojvodini. Pronašao ju je Sergej Karmanski, rukovodilac arheološke zbirke u Odžacima, po obrazovanju učitelj, a ne arheolog. S. Karmanski je dugi niz godina sprovodio arheološka iskopavanja na ovom lokalitetu, a o rezultatima je pisao u sveskama pod nazivom Donja Branjevina. U jednoj od njih, izdatoj na nemačkom jeziku 1990. godine, sa podnaslovom Beiträge, govori se o pronalasku Crvenokose boginje.
Statueta Crvenokose boginje od samog početka ima veoma neobičan status u našoj stručnoj javnosti. Za njen su pronalazak vezane razne kontroverzne priče, dovođena je u pitanje stručnost iskopavanja, pa čak i originalnost samog nalaza. Kao odgovor na različite negativne izjave i tekstove u novinama, gospodin Karmanski je 1996. godine objavio brošuru pod nazivom Boginja je pronađena, navodeći sledeće podatke: imena stručnih institucija i kolega arheologa koji su rukovodili iskopavanjem i učestvovali na njemu, te imena kolega koji su prisustvovali otkriću ove statuete; izvod iz dnevnika iskopavanja vezan za dan kada je statueta otkrivena; mišljenja i komentare eminentnih akademika i doktora – Alojza Benaca, Dragoslava Srejovića, Vojislava Trbuhovića i Bogdana Bruknera; komentare TV stanica i izvode iz novina.
Na osnovu položaja nogu statuete zaključeno je da je bila polomljena pre nego što je zakopana, kao i da je polomljena namerno i pokopana u zamenu za ljudsku žrtvu, koja je trebalo da obezbedi plodnost zemlje. Sa čuđenjem je primećeno da se ona nalazila u zemlji pomešanoj sa školjkama, što je uz drugi sadržaj, upućivalo na otpadnu jamu, a smatralo se da bi se statueta ovog tipa morala nalaziti u svetilištu, a ne u otpadnoj jami(ibid.). Dalji je zaključak da ova statueta u sebi sjedinjuje simbole ženske i muške plodnosti jer je, pored izraženih atributa ženske plodnosti, ona i simbol muške plodnosti, pošto posmatrana sa zadnje strane prikazuje falus sa testisima (ibid.). Statueta Crvenokose boginje napravljena je od pečene zemlje, a njena visina iznosi 38 cm, što je čini znatno većom od ostalih statueta istog tipa, čija visina ne prelazi 15 cm (Karmanski 1996).
Dok posmatramo ovu statuetu, prvo što uočavamo je njena nagost i naglašena ženstvenost. Kao glavni atributi ženstvenosti izdvajaju se grudi, bokovi i gluteji. Statuete koje ovako izgledaju najčešće se tumače kao boginje plodnosti. Različito se nazivaju – Boginja majka, Boginja plodnosti ili Velika majka. Takođe, njihova pojava se vezuje za plodnost cele prirode, a posebno za nastanak poljoprivrede.
U arheologiji su figurine neolitskog perioda često tumačene kao boginje plodnosti, a najznačajniji zastupnik ove teorije je Marija Gimbutas. Ona je 1974. godine objavila knjigu The Goddesses and Gods of old Europe, 6500–3500 BC, koja je imala veliki uticaj na interpretaciju figurina. M. Gimbutas je figurine iz Tesalije, kao i one iz drugih regiona, posmatrala kao panteon neolitskih bogova. Analizi je pristupila klasifikujući figurine na osnovu oblika i stila, a zatim ih je, na osnovu glavnih atributa, povezala sa različitim božanstvima. Na taj način je identifikovala širok spektar neolitskih ženskih božanstava, uključujući – boginju ptica, gospodaricu životinja, kraljicu planina, zmijsku boginju, medvedicu, roditeljicu, onu koja daruje zanatske veštine, onu koja daruje život, onu koja pomaže pri porođaju, boginju plodnosti ili Majku zemlju, boginju smrti, boginju žaba, boginju riba, boginju pčela i leptira i druge (Berggren & Harrod 1996).
Problemi nastaju kod pokušaja da se jedno tumačenje primeni na sve figurine. Njihova brojnost i raznolikost ne dozvoljavaju interpretaciju svih nalaza na isti način. Naprotiv, upravo njihova raznovrsnost ukazuje na potrebu da im se pristupi pojedinačno. Figurine bi trebalo, kao i druge arheološke nalaze, posmatrati i tumačiti u odnosu na kontekst u kojem su pronađene, uvek uzimajući u obzir i sve ostale podatke kojima raspolažemo o datoj kulturi i vremenu u kojem se ona razvijala i trajala. S pravom se postavlja pitanje u kojoj meri možemo da rekonstruišemo verovanja ljudi u praistoriji. Raspolažemo malim brojem sačuvanih predmeta koji su smatrani nedovoljnim za rekonstrukciju religioznih sistema prošlosti.
Umesto bavljenja neuhvatljivim duhovnim svetom, arheolozi su svoje snage usmerili na proučavanje materijalne kulture u vidu rekonstrukcija naselja i staništa, tipologije posuda, oruđa i oružja, odnosno na sve ono što se moglo utvrditi egzaktnim naučnim metodama. Predočeni pristup doveo je do toga da je tema religioznosti u praistoriji veoma slabo obrađena. Tako se predmeti koji su očigledno pripadali duhovnoj sferi života tipološki i hronološki klasifikuju, a nakon toga se, zahvaljujući atraktivnom izgledu, smeštaju u muzejske vitrine. Oni postaju lako prepoznatljivi i opšte poznati, ali nam njihovo pravo značenje najčešće ostaje nedokučivo.ž
Čovek je u mnogim predanjima, počevši od najstarijih, opisan kao sinteza sveta, smanjeni model univerzuma, kao mikrokosmos. Čovek je središte sveta simbola. Veliki broj autora, od mudraca Upanišada do hrišćanskih teologa i alhemičara, upozoravali su na analogije i podudarnosti između elemenata ljudskog spoja i elemenata koji čine univerzum (Chevalier& Gheerbrant 1987). Sa stanovišta psihologije, antropomorfni simbol stavlja čoveka u direktan odnos sa silama prirode. Imajući u vidu ulogu simbola kao adaptivnih sila koje nam pomažu da se na pravilan način postavimo u odnosu na sile prirode, antropomorfnost možemo tumačiti kao potrebu za razrešenjem odnosa čoveka prema prirodi i silama i zakonitostima u njoj, odnosno za pronalaženjem mesta čoveka u opštem poretku.
Telo je oduvek bilo pogodno za psihološke projekcije, te je tokom istorije svim njegovim delovima pripisivano neko simboličko značenje. Ono je posmatrano kao skladište za duh i kao takvo prožeto je duhom. Ovakvo shvatanje duha i tela dovelo je do paralelne simbolike kod naroda veoma različitih tradicija. Uz neznatne varijacije u detaljima, osnovno shvatanje razuma, duše i tela može se pratiti kroz najstarije zapise Grka i Rimljana, a takođe i kod Kelta, Slovena, Germana i drugih indoevropskih naroda. Oni se, takođe, mogu naći u ranom Egiptu, Vavilonu i kod Jevreja. Međusobni uticaj ne može se isključiti, ali je verovatnije da su isti fenomeni dovodili do istih zaključaka (Stivens 2005).
M. Elijade (2004) navodi da ritualna nagost odgovara integritetu i punoći – raj podrazumeva odsustvo odeće, to jest, odsustvo habanja (koje je arhetipska slika vremena). Svaka ritualna nagost podrazumeva jedan vanvremenski model, rajsku sliku. Na ovoj statueti posebna pažnja posvećena je izradi kose. U pitanju je duga kosa koja pada preko ramena i, što je posebno bitno, obojena je crvenom bojom. Prema Firtu, kosa je u svim kulturama istovremeno privatno vlasništvo i javni simbol (Stivens 2005). Glava sa bujnom kosom simbolizuje mladalački elan, a crvenokosa boginja kao simbol seksualnu privlačnost i obilje životne snage. Frizura je pokazatelj godina, pola i društvenog statusa; a način na koji se kosa nosi nije samo stvar ličnih želja nego i predmet jakih društvenih, običajnih ili grupnih pritisaka (ibid.). Među mnogobrojnim značenjima koji su pripisivani kosi nalazi se i njeno simboličko povezivanje sa travom, zemljanim vlasima, odnosno sa rastinjem. Za zemljoradničke narode rast kose bio je poput rasta hranljivih biljaka, zbog toga su joj pridavali značaj i pažnju svi drevni narodi. Ideja o rastu povezana je sa idejom o uspeću – nebo daje kišu koja oplođuje, a ona čini da biljke sa zemlje rastu ka njemu (Chevalier&Gheerbrant 1987).
Simbolika crvene boje vezuje se za vatru i krv. Za mnoge narode, crvena boja je prva boja, jer se najdublje povezuje sa principom života. Međutim, postoje dve crvene boje: jedna je noćna, ženska i ona ima privlačnu, centripetalnu snagu, dok je druga dnevna, muška i centrifugalna, okreće se kao Sunce i sve obasjava velikom i neodoljivom snagom. Crvena boja kao simbol sadrži ambivalentnost iz koje proizilazi njena magična moć. Ona je uslov života kada je skrivena, a označava smrt kada je prolivena (ibid).
Detalji lica statuete pažljivo su naznačeni, ali usta nisu predstavljena. Usta se tumače kao otvor kroz koji prolaze dah, reč i hrana (ibid). Ona su simbol stvaralačke moći, a posebno udahnuća duše. Kao organ govora i daha usta simbolizuju i viši stepen svesti, sposobnost za razumno delovanje. Ali, ovaj pozitivni aspekat, kao kod svih simbola, ima i svoje naličje. Snaga koja može graditi, animirati, zapovedati i uzdizati, može i uništiti, ubiti, pokvariti i umanjiti. Sa druge strane, nedostatak usta se može povezati sa rečitošću, pesništvom ili izražavanjem mišljenja, jer kao što se za slepog čoveka vezuje vidovitost, tako se za čoveka bez usta vezuje govorništvo (ibid). Takođe, poklopljena usta mogu da simbolizuju tajnovitost (Stivens 2005).
U svojoj studiji o praistorijskim figurinama, D. Bejli (Bailey 2005) navodi primer upotrebe anatomskih lutaka u policijskim intervjuima, kada se sumnja na seksualno zlostavljanje dece. Na ovim specijalno izrađenim lutkama izostavljeni su detalji lica koji bi mogli ukazivati na neko određeno raspoloženje. Neutralnim izrazom lica omogućava se deci da iskažu širok spektar emocija i pritom se obezbeđuje da lutke ne utiču na njihovo svedočenje i ne navode ih na određenu reakciju. Upravo zbog toga što emocije nisu naznačene, dopušta se iskazivanje različitih emocija koje su uslovljene stvarnim dečijim doživljajem, a ne namerom dizajnera. Ovaj primer pokazuje da ono što nije prikazano u stvari može biti naglašeno, odnosno, da ono što nije predstavljeno, dobija poseban značaj. Tako upravo usta koja nisu naznačena provociraju razmišljanje i razmatranje. Paradoksalno, u svom odsustvu, ona su element koji izaziva pažnju. Statični i fiksirani delovi koji su predstavljene ostavljaju prostora za takva razmatranja (ibid.).
U Rečniku simbola Hansa Bidermana stoji da je Majka simbol prapočetka i zaštićenosti i da je svuda simbol obnavljanja života, i to nezavisno od društvenog poretka, odnosno i kod izrazito patrijarhalnih struktura (Biderman 2004: 219). Simbol majke vezuje se za odnos prema deci, za naš lični osećaj identiteta i veze sa najranijim detinjstvom. Psihoanaliza razlikuje pozitivni i negativni princip majke. Pozitivan je onaj koji dozvoljava i usmerava pravilan psihički razvoj deteta i njegovo sazrevanje. Drugi, odnosno negativni princip majke je onaj koji ne dozvoljava odvajanje, koji autoritativno vlada detetom i ne dopušta njegovo sazrevanje. U ovom slučaju se princip majke doživljava kao mračni, negativni princip i razarajuća sila. Simbolika majke povezana je sa simbolikom mora i sa simbolikom zemlje, jer su i jedno i drugo stecište i materica života. More i zemlja simboli su majčinog tela. U simbolu majke nalazimo jednaku ambivalentnost kao i u simbolima mora i zemlje; život i smrt su međusobno povezani. Roditi se znači izaći iz majčine utrobe, umreti znači vratiti se u zemlju (Chevalier&Gheerbrant 1987).
Hiljadama godina Majka Zemlja rađala je sama, partenogenezom. To je mitsko iskustvo o njenoj samodovoljnosti i plodnosti. Takvim mitskim shvatanjima odgovaraju verovanja vezana za spontanu plodnost žene i njene tajanstvene magijsko-religijske moći koje imaju odlučujući uticaj na život biljaka (Elijade 2004). Sećanje na tu misteriju sačuvano je u brojnim mitovima i narodnim verovanjima o ljudima koji su rođeni iz zemlje, o porođaju koji se obavljao na zemlji i u običaju polaganja novorođenčeta na tlo (Elijade 2003). Verovanje da je čovek rođen iz zemlje veoma je rašireno.
Na mnogim jezicima čovek se naziva „iz zemlje rođeni”. Sve do današnjih dana je u Evropi preživelo nejasno osećanje mističke solidarnosti sa rodnom zemljom. To religiozno osećanje povezanosti sa mestom, odnosno rodnom zemljom, prevazilazi porodične ili očinske veze. U samrtnom času, čovek želi da bude pokopan u zemlju – majku, odnosno rodno tlo (Elijade 2004). Simboličku vezu između žene i zemlje potvrđuju mnogobrojni primeri iz različitih epoha i krajeva sveta. Zemlja simbolizuje majčinsku funkciju, ona daje i uzima život. Poistovećena sa majkom, zemlja je simbol plodnosti i obnove. Ona na svet donosi sva bića, hrani ih, a potom prihvata od njih plodonosnu klicu. Budući da je zemlja izvorište života, dato joj je ime Velika Majka (Chevalier&Gheerbrant 1987).
Prema K. Armstrongu, drevni mitovi nam govore o tome da je neolitska revolucija doprinela razvoju svesti ljudi o stvaralačkoj energiji koja prožima čitav kosmos. Isprva je to bila nekakva neodređena sveta sila koja je doprinela da sama zemlja postane božanska manifestacija. Vremenom se verovanje uobličilo i – kao što jemobožavanje neba dovelo do personifikacije boga neba – materinska, hraniteljska zemlja postala je Boginja Majka.
U Siriji je ona poistovećena sa Astartom, ženom vrhovnog boga Ela, ili sa njegovom ćerkom Anat.
U Sumeru je nazivana Inana, u Egiptu Izida, a u Grčkoj su njena svojstva imale Hera, Demetra i Afrodita (Armstrong 2005: 42). O mitovima koji nam mogu pomoći u analizi simbola Velike majke kasnije će biti više reči. Sada ćemo se pozabaviti fenomenom ženskog božanstva u paleolitu, kod lovačko-sakupljačkih zajednica i u neolitu, kod prvih zemljoradnika.
Poimanja sveta lovaca i sveta zemljoradnika značajno se razlikuju jer im je ekonomika bitno drugačija.
Zbog toga su i njihova božanstva morala biti drugačija, te pretpostavljamo da su ove statuete morale predstavljati različita božanstva. Poštovanje ženskog božanstva u paleolitu posvedočeno je figurinama napravljenim od kamena i kosti, pronalaženim širom Evrope i Azije. Različito su modelovane: od onih sa istaknutim atributima plodnosti, od kojih je svakako najpoznatija Vilandorfska venera, preko jednostavnih i grubo obrađenih, do stilizovanih predstava žena (Powell 1970). Pretpostavlja se da su one predstavljale žensko božanstvo, odnosno boginju sa magijsko-religioznim moćima.
Leroa-G uran (1987) je dokazao da se u središtu paleolitske umetnosti nalazio muško-ženski polaritet. Na slikama i zidnim reljefima, statuetama ili kamenim pločama nalazili su se ženski znaci upareni sa muškim likovima, odnosno mužjacima i muški znaci sa ženskim likovima, odnosno ženkama. On je, pored toga, uspeo da dokaže i jedinstvo tog simboličkog jezika, od franko-kantabrijske oblasti, pa sve do Sibira. Prema Leroa-Guranu, nema nikakve sumnje u to da je pećina bila svetilište, a da su kamene ploče ili figurine predstavljale „pokretna svetilišta” koja imaju simboličku strukturu kao i ukrašene pećine.
M. Elijade (2004) kaže da društvo specijalizovano za lov nije moglo na isti način, niti sa istim intenzitetom osetiti sakralnost Majke zemlje. Međutim, između nomadskih lovaca i stalno nastanjenih poljoprivrednika traje ta sličnost u ponašanju koja je mnogo važnijom od njihovih razlika: i jedni i drugi žive u posvećenom Kosmosu, učestvuju u kosmičkoj sakralnosti, manifestovanoj kako u animalnom tako i u vegetabilnom svetu. Otkriće poljoprivrede radikalno preobražava ne samo ekonomiku primitivnog čoveka već, pre svega, njegovo poimanje svetoga: od tada postaju značajni seksualnost, plodnost i mitologija vezana za ženu i zemlju. Na taj način religiozno iskustvo postaje konkretnije i intimnije povezano sa životom.
Prema K. Armstrong (2005), verovatno je da i grčka boginja Artemida potiče iz paleolita, jer je poznata kao „gospodarica životinja”, koja je bila lovac i zaštitnik neukroćene prirode. Ona navodi da je lov bio isključvo muška delatnost, a da je, ipak, jedan od najmoćnijih lovaca u paleolitskom razdoblju bila žena.
Ona Artemidu vidi kao jedno od oličenja velike boginje,strašnog božanstva koje nije samo gospodar životinja, već i izvor života. Međutim, ona nije hraniteljka Majka Zemlja, već je neumoljiva, osvetoljubiva i zahtevna. Sama Artemida ozloglašena je po tome što zahteva prinošenje žrtava i krvoproliće kada bi obredi vezani za lov bili prekršeni. K. Armstrong navodi tumačenje Valtera Burkerta po kojem je žensko božanstvo postalo dominantno u agresivnom muškom društvu verovatno zbog nesvesnog prezira prema ženama. Lovci su rizikovali život da bi nahranili žene i decu. Krivica i zebnja izazvane lovom, zajedno sa osećanjem osujećenosti koje proističe iz obrednog celibata, mogle su da budu projektovane na sliku moćne žene koja zahteva beskrajno krvoproliće. Lovci su mogli videti da su žene izvor novog života; one su plemenu omogućavale produžetak. Tako je žena postala oličenje samog života, a taj život je zahtevao neprestano žrtvovanje muškaraca i životinja. Prema njenom mišljenju, Boginja Majka nadživela je paleolitsko razdoblje i stopila se sa Velikom Majkom lovačkih društava, zadržavši mnoge od njenih zastrašujućih osobina.
Kako bismo lakše razumeli istorijski kontekst stvaranja mita, bitno je poznavati istorijske prilike na širem području Balkana u gvozdenom dobu i predantničkom periodu, odnosno znati koji su narodi i kulture živeli na prostoru Balkana.
....NASTAVIĆE SE
Odlomak iz knjige
Muma paduri - Šumska majka
Aleksandar Repedžić
Коментари
Постави коментар