Od Boginje majke do kulta Boginje Dijane - Drugi deo

Ilustracija: Anđela Đermanović


Dea Matrona

U keltskoj mitologiji, Dea Matrona (Božanska Majka Boginja) beaše najuzvišenija boginja kontinentalnih Kelta. Poznata je još pod imenima Modron, Matres, Matrones, Matera (Ma – Terra: Majka Zemlja). Gali su je slavili kao boginju zaštitnicu reka, što nas dovodi do još jednog njenog epiteta poznatog kod ostrvskih kelta, a to je Danu, Dana, Danona (Danona – Matrona), Dunav. Kelti su upoznavši se sa ovim kultom od strane starosedelace evrope, te stare narode nazvali Tuata de Danan – Narod Boginje Dane (Darod Dunava). U mnogim delovima evrope je bila obožavana kao trostruka boginja, i na osnovu toga zvali su je Deae Matres (Deae Matronaes), sa širokim dijapazonom epiteta koji su joj se pripisivali. Od istoka ka zapadu ova trostruka priroda bila je poznata širom evrope, i to ne samo kod kelta i drugio narodi su je štovali pod različitim imenima: Fates, Norne, Furie, Hekata...

Galski teonim Matr-on-a u bukvalnom prevodu znači „Velika Majka“. U vels su je nayivali Modron, što je najverovatnije prototip Morigan odnosno Morgane u kasnijoj Arturijanskoj legendi. Epiteti morigan skoro u potpunosti odgovaraju Tračanskoj Bendis – Hekati, odnosno Slovenskoj Mori. Legenda se odnosi više na njenog sina Mabona odnosno Maponosa, koji u srednjem veku postaje Mordred. U nekim interpretacijama jasno se vidi njena povezanost sa kultom žetve i plodnosti šti je skoro u potpunosti postavlja lice u lice sa Kibelom i Danu.

Matres („Majke“, „Matrone“ - Dadilje) ili Matere su bile boginje koje su se pojavljivanje u grupi od tri, i poštovane su među keltima, ali kasnije beahu prihvaćene i od strane Rimljana. Njihov kult bio je posebno omiljen kod Rimskih legionara. Na spomenicima bile su prikazivane kao tri žene, ređe dve ili jedna, sa rogom izobilja, korpom sa plodovima i detetom na grudima. Matere personifikuju ideju materinstva i sveoštu životnu snagu prirode, a njihov kult je povezivan sa mnogim rekama i izvorima (što nas opet vraća na najveću Evropsku reku Dunav). Zbog najranije povezanosti ovih božanstava sa Fatama ili Suđajama, verovalo se da ove boginje upravo određuju sudbinu pojedinca ili čitavog naroda. Kult Matere predstavlja utrostručenu prirodu Velike Majke. Na osnovu nekih natpisa i ostataka kulta kod Viminacijuma, veruje se da je baš u blizini tog antičkog grada nekada bio hram Matera.

Dana ili Danu bila je majka Boginja u Irskoj mitologiji (poznata kao majka naroda Tuata de Dana), u suštini narod koji je naseljavao evropu pre dolaska indoevropljana, i samim tim prvih kelta koji su po svemu sudeći preuzeli religiju starosedelaca. Mnogi lingvisti msatraju da je Danu teonim proto-indo-evropskog porekla, i smatra se da je ime povezano sa boginjom vode, odnosno reke. Danu je takodje boginja koja se pojavljuje u Rigvedi kao boginja voda, a u Avesti u suštini i predstavlja reku. Nosioci njenog imena su svakako reke Dnjepr i Danubius (Dunav). Kraća forma ove istočnjačke boginje je i reč Da. Ovaj izraz je preživeo u grčkoj boginji Dametri (Demetra – „Majka Da“) koja je bila povezivana sa vodom više puta. U proto-indo-evropskom jeziku danu znači reka. Da je takođe slovenska potvrdna rečca. Irske forme njenog imena su Danu, Danain, Danann. Irska Danu nije identična sa onom Rigvedskom Danu, već pre sa proto-keltskom Danonom koja sadrži sufiks on, koji se kojavljuje još i kod Matrona, Katona (Kotys – tračansko ime Kibele), Kanona (Kan – protokeltko ime za Majku – Bal Kan – Velika Majka).

Još jedna keltska boginja, kontinentalnog porekla, koja odgovara ovom kultu je Belisima. Belisima, Bela, beaše žena boga Belunosa (Belboga), i bila je poštovana kao boginja reka, vatre, zanata i svetlosti, čije epitete možemo povezati sa boginjom Hekatom – Artemidom. Najverovatnije da su je u britaniji poštovali kao trostruku boginju vatre Brigit. Predpostavlja se da ovo ime nije originalno već da je derivat latinske reči Bella – Lepa, a često se pojavljuju imena ove boginje kao Belisame, Belisama, Balsamae, Bal (Snažna, Jaka, Velika).

Arhaični kult, odnosno inspiracija Bardova, poziva ovu boginju imenom „Bela Boginja“. Bela Boginja postaje epitet i Danu, i Morrigan, njen lik se još jednom predstavlja u liku boginje plodnosti Sheila na Gig, čiji se simboli mogu videti na katedralama širom evrope, ali svakako najstariji prikaz je onaj iz lepenskog vira.

Svi epiteti koje smo nabrojali svakako ukazuju na njeno Balkansko poreklo, njenu povezanost sa Kibelom i Hekatom, kao i starost njenog kulta. Sveto trojstvo antičke evrope, zasigurno predstavljaju boginje koje su neki narodi zvali Kibela i Hekata, ali ostaje još pitanje ko je ona treća boginja. Hekatinu trojnost čine Hekata u podzemlju, Artemida na zemlji i Selena na nebu. U drugim mitovima koji su još bliži govori se o boginji majci Demetri, kraljici podzemnog sveta Persefoni i njenoj sestri, boginji svetlosti Despioni. Kod tračana poznate su boginje Kotis i Bendis (Kibela i Hekata), ko je onda treća boginja u trojstvu, ostaje nam da uđemo dublje u istraživanje, svakako znamo da ona postoji. Kult Dea Matrone dokazuje poštovanje najstarijeg kulta u evropi, poreklom iz srca Balkana.

Dragoslav Srejović u svom delu „Iliri i Tračani o staro balkanskim plemenima“ na osnovu antičke građe i arheoloških istraživanja daje nam uvid u religiju ova dva najzagonetnija naroda koja su živela na prostoru Balkanskog poluostrva. Srejović u svom radu osvrće na religiju Tračana i daje nam uvid u dva  dobro poznata ženska božanstva koja su u V veku pre nove ere uvedena u grčki pantenon – boginja Bendidu i boginja Kotito. Tračanke su boginji Bendidi prinosile žrtve obvijenu pšeničnom slamom, a u njenu čast svetkovan je praznik koji se ssastojao od procesije, konjičkih trka sa buktinjama i noćnih orgija. U kultu boginje Kotito, takođe orgijastičkog karaktera, muškarci su oblačili ženske haljine. Srejović dalje u svom radu daje opise religije nekih starobalkanskih plemena. Dačani su na osnovu arheoloških nalaza pretpostavlja se da su poštovali jednu boginju sličnu Hestiji, dok su pod uticajem Tračana prihvatili kult boginje Bendid. Na osnovu natpisa i figuralnih predstava iz rimske epohe može se zaključiti da je izvestan broj dačkih božanstava i heroja u to vreme poštovan pod imenom Liber Patera, Herkula Inviktusa, Silvana ili Dijana Melifiks. Zavetni reljefi da je posebno bio popularan mistični kult takozvanih Podunavskih konjanika. Taj kult posvedočen, olovnim, kamenim ili keramičkim ikonama, na kojima je u središtu prikazana boginja sa jednim ili češće dva konjanika koji gaze ljudsku figuru ili ribu. Na osnovu pratećih ikonografskih detalja (žrtvbovanje ovna ritualna gozba, poprsja Sola i Lune) može se zaključiti da je kult Podunavskih konjanika nastao pod jakim uticajem mitraizma  odnosno Dioskura i Kabiara. Ilirska religija podrazumeva religijska shvatanja i rituale indoevropskih plemenakoja su u prvom milenijumu pre nove ere naseljavala jugozapadne delove Balkanskog poluostrva. Izvori za ilirsku religiju jako su oskudni. Figure bika, divljeg vepra ribe i ptice pokazuju da su te životinje imale određenu ulogu u verovanjima o svetu mrtvih  i podzemnim silama kod Ilira. Na području Dalmata veoma su česti zavetni spomenici posvećeni Silvanu i Dijani na kojima je taj božanski par predstavljan u društvu ninfi.[1]


Najveći stvaraoci evropskih mitova bili su antički Grci, Atinski filozof Platon je oko 400.godine pre nove ere skovao reč mitologija, kako bi napravi razliku između maštovitih objašnjena božanskih dela i činjeničnih opisa događaja. Platon je prepoznao moć koja leći u mitu i upozorio je svoje sledbenike da se čuvaju njegovog zavodljivog šarma. Snaga grčke mitologije, kaoiI svih živih tradicija leži u njenoj kolektivnoj prirodi. Rimljani nisu bili ništa manje impresionirani dometom i interesovanjima grčke mitologije. Zapravo, prisvojili su njihovu trgovinu na veliko, a mnoga od svojih italskih božanstava indentifikovali su sa onima iz grčkog pantenona, čak su usvojili i ona boćanstva koja nisu imali stvarni ekvivalent. Osvrnuću se samo na ženska božanstva i mitove iz grčkog i rimskog pantenona u koji odgovaraju našoj Muma Paduri.

Artemida – devičanska boginja divljine, uvek se odupirala ljubavi ili pažnji od muškaraca, bila je nalik na staro boćanstvo koje su Grci poštovali kao boginju divljine. U njenom kultu mogu se još pronaći tragovi ljudske žrtve. Artemida je više od svega volela da tumara planinama zajedno sa ninfama. Boginju je vređala svaka vrsta upada na njen teren, ili bio kakvu štetu učinjenu njenim omiljenim životinjama. Zbog ubistva jelena koji je bio Artemidina sveta životinja, nasukala je flotu kralja Agamemnona, samo je oboćanje da će kralj žrtvovati svoju kći Ifigeniju bilo dovoljno da umilostivi boginju. Još jedan smrtnik koga je boginja Artemida kaznila bio je Akatajon, dok je lovio naišao je na boginju dok se kupa, ona ga je pretvorila u jelena, a njegovi sopstveni psi su ga lovili i jurili dok ga nisu stigli i  rastrgli. Rimljani su je često poistovećivali sa boginjom Dijanom koja je takođe bila boginja svetlosti i divljine.

Demetra – grčka boginja biljnog sveta i plodnosti njen rimski ekvivalent bila je Cerera ona je bila naročito povezana sa žitom. Demetra je posedovala misteriozne moći rasta i oživljavanja, bila je centar važnog kulta u Eleusini, jućno od Atine gde su godišnji obredi u njenu čast kao i čast njene kćeri Persefone  proslavljani u jesen.

Dafne - je u grčkoj mitologiji opisana kao kćer rečnog boga Peneja, bila je po mnogu čemu slična sa boginjom Artemidom, ona je takođe poput Artemide bila devica.

Eoja – krilata boginja zore, predstavljena je kao kočijaš koji vozi preko neba pre izlaska sunca, dok ga vuku njeni konji Sjajni i Svetlost. Eoja se često zaljubljivala u mlade muškarce uključujići i Titona sina kralja Troje i zamolila Zevsa da ga učini besmrtnim ali je zaboravila da traći i večnu mladost od Zevsa za Titona, prema jednoj verziji mita Titon je posta cvrčak. 

Furija – u rimsko mitologiji boginja kazne, bila je predstavljena sa bičom i kopljem u ruci – oruđa njene osvete. Furije su bez milosti proganjale u životu i u smrti sve one koji su činili zlo. Nekada su predstavljene sa krilima što simbolizuje brzinu njihove osvete.

Gaja – velika majka zemlja, koja je izronila iz prvobitnog haosa i rodila Urana boga neba, koji je bio njen sin i muž.

Hera  boginja neba ali i „boginja majka“ koju su Grci verovatno nasledili od ranijih naseljenika Arga, koji je bio najveći grad na Peleponezu, bila je Zevsova žena sa kojim je bila u neprestanim sukobima zbog njegovog neverstva.  Njene predstave na kojima je krunisana dijademamam i velom simbolišu njen status kao Zevsove žene. Na vrhu njenog skiptra nalazi se kukavica, posvećena njoj kao vesnik proleća i doba uu kojem se ona udala za Zevsa.

Junona – rimska boginja neba, pratila je svaku ženu kroz život od rođenja do smrti, Junona je rimski ekvivalent Here, povezivana je sa grčkom boginjom porođaja Ejletijom.

Harpije – boginje oluje, sejale su strah kao lopovi i kvaritelji, besnele su bojnim poljima, odnosile slabe i ranjene ili su krale decu bez upozorenja. Prvobitno predstavljane kao krilate boginje, kasnije kao poluptice poludevojke i zli duhovi.

Flora – boginja cveća u čiju se čast svake godine priređivale Floralije, svečanost na kojima su se ljudi ukrašavali cvećem.

Venera – rimski pandan Afrodite grčke boginje ljubavi. U početku bila je boginja koja je bila vezana za ratarstvo, ali kada je poistovećena sa Afroditom preuzela je aktivniju ulogu u rimskoj mitologiji.

Vesta – rimski padan Hestije grčke boginje ogništa. Vesta je slavljena kao čuvar kućnog ognjišta i kao personifikacija ceremonijalnog plamena. Ceremonije u njenu čast izvodile su vestalke – mlade devojke, device iz plemićkih porodica. [2]

 Vladimr D. Mihajlović u svom radu “Dea Dardanica pre – rimska boginja ili rimska imperijlna tvorevina?”,  objašnjava kako su mitovi drevnih naroda i prastanovnika Balkana održali tokom rimske imperije i sačuvani u našim narodnim verovanjima. U daljem tekstu osloniću se na rad Vladimira D. Mihajlovića koji nam daje uvid u verovanja i kultove Balkana na osnovu arheoloških istraživanja  arheoloških ostataka.

Od početka razvoja protoistorijskih (gvozdenodopskih) i antičkih studija u Srbiji, takozvano domorodačko stanovništvo centralnog Balkana bilo je posmatrano u ključu etničkog determinizma. Konceptualizujući antičke nazive za „varvarske” populacije kao imena plemenskih tvorevina, domaći istraživači su ih razumevali kao etničke skupine, odnosno narode protoantičkog i antičkog doba na Balkanu (Vasić 1895, 1911; Vulić 1901, 1907, 1910, 1926; Budimir 1929, 1930). Tako su Dardanci, Tribali, Skordisci, Mezi itd., čija su se imena javljala u antičkim literarnim i epigrafskim vrelima, neizostavno razumevana slično modernim nacijama. To je u suštini značilo da se za svako od ovih imena pretpostavljaju, a u istorijskoj i arheološkoj građi potom i „pronalaze”, karakteristike koje su ih činile posebnim etno-plemenskim grupacijama. Podaci iz pisanih izvora (o načinu života, ratovanja, običajima, rasprostranjenosti i sl.) i specifičnosti arheološkog materijala (npr. latenska keramika, Mramorački pojasevi, način sahranjivanja) tretirani su kao pokazatelji kulturnih sličnosti ili razlika, pomoću kojih su se nastojale odrediti i granice pojedinačnih plemena. Ovakvim postupkom u savremenim interpretacijama stvoreno je mišljenje o postojanju tzv. paleobalkanskih plemena, od kojih je svako razumevano kao posebna etno-plemenska grupacija, različita od drugih po jeziku, kulturi, običajima, teritoriji, specifičnim artefaktima itd. Poznavanje antičkih kultova može korisno da posluži pri proučavanju naših narodnih verovanja.

„Antičko doba u našoj zemlji neposredan je nastavak praistoriskog, te su I antički stanovnici naše zemlje u nekoliko direktni potomci tog preistoriskog stanovništva. Zbog toga moramo pretpostaviti da je njihova religija sačuvala i elemente religije njihovih neposrednih praistorijskih predaka, pa da, prema tome, poznajući religiju antičkih stanovnika naše zemlje, možemo donekle upoznati I religiju njihovih preistoriskih prethodnika” (Marić 2003, 10).

Na osnovu epigrafskih podataka Mihajlović u svom radu objašnjava sam kult odnosno ko su poštovaoci kulta, u kom period nastaje, kako nastaje, ali i praksu rimske Imperije da stvara nove kultove I boćanstva.

Prema arheološkim podacima sa epigrafskih spomenika Mihajlovićev  ukazuje da se poštovanje Dardanije javlja još u II veka na šta upućuju epigrafski natpisi, ali iznosi i činjenicu da nema osnova za tvrdnju da je boginja Daradanija postojala u prvoj polovini II veka  nove ere. U svakom slučaju, natpisi posvećeni boginji Dardaniji hronološki su koncentrisani u prvoj polovini III v., što može biti uputno za dalje razumevanje karaktera ovog kulta. Naime, iako postoji mogućnost da je pomenuta vremenska odrednica posledica vrhunca upotrebe spomeničko-epigrafske prakse u Carstvu upravo u ovo doba (Mihajlović 2012, 40–41, sa literaturom), podjednako je verovatno da kraj II i početak III v. predstavlja vreme kada kult boginje Dardanije doživljava svoju punu artikulaciju i obim poštovanja. Pod kojim okolnostima i kako se tačno to odigralo za sada ostaje nepoznato, ali možda treba obratiti pažnju na mogućnost da je proces bio povezan sa socio-političkim kontekstom pod dinastijom Severa, što se pretpostavlja u slučaju stvaranja i promovisanja kulta Dea Brigantia, još jednog božanstva vezanog za potprovincijski prostor I „plemensko” ime u Britaniji (Henig 1984, 200–203). Navedena grupa natpisa pruža i kakav-takav uvid u socijalne profile ljudi koji su poštovali boginju Dardaniju. Iako primećeno (Dobruna-Salihu 2012,218–219), ostalo je nedovoljno istaknuto da sve posvete na kojima je data društvena pozicija dedikanata potiču od ljudi koji su na neki način bili vezani za upravljačke strukture Imperije. Mihajlović dalje u svom radu zaključuje da boginju Daradniju možemo posmatrati  kao božanstvo koje je imalo kompetencije nad prostorom istoimene administrativne jedinice, i koje je kao takvo bilo blisko asocirano sa imperijalnim činovničkim aparatom, kao vrsta zvaničnog božanstva potprovincijske fiskalno-upravne celine (v. Dušanić 1977a, 70, nap. 97). Uzimajući u obzir pretpostavljenu eksteritiorijalnost rudničkih distrikata (Dušanić 1980, 40) i postojanje teritorijalno-ekonomskog i pravno-administrativnog entiteta Dardanije još od I v., ovakav zaključak zapravo ne treba da iznenađuje, ali isto tako ne treba odbaciti da je boginja uživala poštovanje kod običnog stanovništava. Mihajlović u svom tekstu na osnovu arheoloških nalaza  daje nam opis boginje Dardanike ali i objašnjava na koji način je Rimska imperija sledila ikonografsku shemu vizuelne kulture.

Mihajlović ukazujući da je boginja odevena u hiton i himation; da na glavi pokrivenoj velom nosi dijademu; da je desna ruka oštećena (i stoga atribut koji se u njoj nalazio nije poznat), dok u levoj ruci (uz grudi) nosi životinju koja je verovatno goveče; i da se pored boginje nalazi žrtvenik na čijem vrhu stoji petao (Popović 2008, 32 i sl. 2). Drugi spomenik koji je pripisan Dea Dardanica je već pominjani fragment votivne ikone na kojoj se razaznaje samo donji levi deo prikaza nekog ženskog božanstva, uz delimično očuvano ime dedikanta – [Au]r(elius) Dardan(us) (br. 5). Usled ovakve očuvanosti ovaj spomenik je od male koristi za bilo kakvu razradu pitanja ikonografije boginje Dardanije. Treći artefakt je skulptura pronađena na Medijani kod Niša kojoj nedostaje glava, a koja prikazuje ženu u dugoj haljini, u stojećem položaju, koja u desnoj ruci drži goveče privijeno uz telo, a u levoj kesu, dok je glava divljeg vepra sa labrisom na temenu prikazana pokraj njene leve noge (Popović 2008, 31–32, sa literaturom). A. Jovanović (1980) je pretpostavio da bi ova statua mogla da predstavlja personifikaciju provincije Dardanije na osnovu ikonografskih činilaca koji su protumačeni kao simboli prirodnih i ekonomskih odlika Dardanije pominjanih u različitim literarnim izvorima: kesa (za novac) i labris – rudarstvo, goveče – stočarstvo, divlji vepar – lov. predstava boginje Dardanije sledi uobičajenu ikonografsku shemu „vizuelne kulture” Rimskog carstva, kojom su prikazivane gradske, etno-geografske, regionalne i provincijske personifikacije, ili pak boginje koje su nastale iz svojevrsne deifikacije ovih entiteta. Ovakav vizuelni iskaz preuzet je iz grčko-helenističke tradicije, ali je od I v. pre n. e., i naročito od vremena Avgusta, dobio svoj specifični oblik i široku primenu unutar rimskog imperijalističkog diskursa. Etnografski i geografski koncepti i pojmovi, koji su igrali značajnu ulogu prvenstveno u vojno-političkim aktivnostima kasne Republike i principata, pretvarani su u antropomorfne predstave, koje su potom simbolizovale čitava pokorena područja i populacije. U nekim slučajevima radilo se o stereotipizacijama proisteklim iz rimske „varvalogije”, tj. uvreženih imagoloških predstava o drugim populacijama i zemljama, dok je u drugim stilizacija takvih figura bila proizvoljna. Interesantna je okolnost da su bez izuzetka ovakve personifikacije bile ženskog roda, što je uz princip plodnosti zemlje koju su simbolisali, najverovatnije značilo i rimsku maskulinu (tj. vojnu i imperatorsku) dominaciju nad pokorenim prostorom/populacijom. Počevši od Avgusta, čiji su spomenici bili opremani ovakvim predstavama, rimska oficijelna i neoficijelna ikonografija, od imperijalno-trijumfalne (monumentalne i „sitne”) umetnosti, preko novca, do predmeta „za svakodnevnu” upotrebu, obilovala je alegorijskim prikazima raznih etnografskih i geografskih pojava. Personifikacije su igrale propagandnu i ideološku ulogu i u svečanim performativno-spektakularnim događajima, pa je tako Avgustova sahrana uključivala povorku personifikacija pokorenih zemalja/ljudi, baš kao što su u okviru trijumfa paradirale alegorijske predstave pobeđenih populacija i osvojenih teritorija. Ovaj običaj je direktna posledica imperijalističkog promišljanja koji je nastao zarad simboličkog prikazivanja rimske vladavine nad svetom i različitim etno-geografskim entitetima (Smith 1988; Kuttner 1995, 73–86; Ferris 2000; Rodgers 2003; Östenberg 2009, 199–230; Hughes 2009; Vitale 2012). Stoga, osnovano je pretpostaviti da prikaz Dea Dardanica proizilazi iz ovakve rimske imperijalističke prakse. Radilo se o korišćenju imperijalne ikonološke „gramatike” upotrebljene na konkretnom slučaju zemlje Dardanaca, koja je konceptualizovana kao žensko božanstvo i, ujedno, personifikacija prostora označenog tradicionalnim etnonimom. Ovakvo zamišljanje Dardanije nije se pojavilo tek od kraja II veka kada je postojanje boginje Dardanije/Dardanike pouzdano potvrđeno. Naprotiv, izgleda da je personifikacija Dardanije postojala od samog početka ulaska prostora percipiranog kao dardanski u Carstvo, i stvaranja istoimene administrativne jedinice.

U svom radu Mihajlović daje odgovor na pitanje koje se stalno nameće, odnosno kako su nastajali kultovi i boćanstva u Rimskom carstu, ne samo na  području Balkana i provincija na Balkanu nego na teritoriji čitavog carstva.

„Boginja Dardanija je u svakom slučaju pojava koja je neraskidivo povezana sa kontekstom rimske imperijalne tructure i koju je moguće razumeti jedino u okvirima funkcionisanja tog socio-kulturnog poretka. Pošto nema indicija truc Dardanci postojali kao čvrsta etnička zajednica u pre-rimsko vreme i kako je, stoga, potpuno neizvesno da je populacija označena kao Dardanci imala nešto makar i nalik na opšteplemensku boginju, Dea Dardanica se prvenstveno može smatrati neposrednim ishodom procesa koji su se dešavali u kontekstu Rimskog carstva: od stvaranja referentnog okvira za kolektivnu identifikaciju sa Dardanijom, preko upotrebe imperijalne ikonološke „gramatike”i stvaranja novog božanstva, do postojeće slike koja ukazuje da su  vojno-administrativni službenici i, eventualno, iseljenici iz Dardanije bili asocirani sa ovim kultom. Konačno, pojavu ove boginje nužno je sagledavati u svetlu sličnih fenomena kao što su Dea Brigantia (EDCS-07800913), Dea Britannia (EDCS- 67400303), Dea Gallia (EDCS-46600262) itd., koji su se razvili dinamičnom Interakcijom imperijalne socio-političke strukture i specifičnih lokalnih uslova.”[3]

U antičkom periodu sastavni deo civilnog naselja činili su sakralni objekti, hramovi o kojima ima dosta podataka na osnovu arheoloških istraživanja. Tokom arheoloških iskopavanja 1977.godine na lokalitetu TIMACUM MINUS dala su jedan vredan nalaz koji upotpunjuje sliku o omogućim hramovima ovog natičkog naselja. Reč je o žrtveniku koji je posvećen boginji Dijani. Žrtvenik je izrađen od krečnjaka, pronađen je na zapadnom delu bedema utvrđenja. Još jedan žrtvenik posvećen boginji, otkriven je 1959. Godine, a danas se čuva u Narodnom muzeju u Nišu. Mermene ploče sa natpisima u kojima se pominje Dijana pronađene su na ovom lokalitetu 1934.godine, one takođe potvrđuju poštovanje ovok kulta na prostoru ravanskog utvrđenja. Boginja lova, gospodarica divljih životinja, božanstvo plodnosti i materinstva Dijana je bila i zaštitnica srebronosnih rudnika. Ova njena uloga uklapa se u sliku života Timacum Minus-a čija je privredna osnova upravo rudarstvo i metalurgija.  Pored ovoga ravanski nadgrobni spomenici su važan izvor informacija o životu stanovništva ovog područja. Zahvaljujući njima saznajemo da je Timacum Minus, administrativno središte rudne oblasti – territorium-a (natpis librija VII Klaudijeve legije), da je u ovom naselju sahranjen i odlikovan rimski vojnik, da je Dijanin hram obnovljen zahvaljujući tribunu Marku Aureliju Kvadrtianu.[4]

Odlomak iz knjige

Muma paduri - Šumska majka 
Aleksandar Repedžić



[1] Dragoslav Srejović, Iliri i Tračani O starobalkanskim plemenima, Srpska književna zadruga, Beograd (2002)

[2] Artur Koterel – „Mitologija Grčke i Rima – mitovi i legende klasičnog sveta“, JRJ Beograd (2008).

[3] Vladimir D. Mihajlović, Odsek za istoriju, Filozofski fakultet u Novom Sadu – Dea Dardanica:pre-rimska plemenska boginja ili rimska imperijalna tvorevina?, Etnoantropološki problemi, n. s. god. 11 sv.3 (2016) str. 679-701

[4] Bojana Ilijić, Rimsko utvrđenje – TIMACUM MINUS, Zavičajni muzej Knjaževac, (2014)

Коментари

Популарни постови