Predstava žene u mitologiji Slovena
![]() |
Ilustracija: Anđela Đermanović |
U Slovenskoj mitologiji žene često prestavljaju demonska božanstava koja nanose zlo ljudima, zavodeći ih pesmom, igrom i lepotom. Muškarci često opčinjeni lepotom i opijeni pesmom, padaju pod uticaj ovih demonskih bića i u većini slučajeva gube život. U nastavku ovog teksta osvrnuo sam se na radove Dragoslava Srejovića i Luja Ležea koji nam daju jasan opis ovih drevni božanstava i demona u ženskom obliku.
Panteon Južnih Slovena najteže je rekonstruisati, pošto su oni jako rano potpali pod neposredan uticaj vizantijske civilizacije i hrišćanske religije. Sloveni su i vreme naseljavanja Balkanskog poluostrva verovali, prema Prokopijevom svedočenju, u jednog vrhovnog boga, i to boga munje, kome su bila podređena božanstava nižeg reda. U toponimima ima tragova i o Velesu, o čijem se liku i funciji kod Južnih Slovena može indirektno suditi po opisima Svetog Save, koji je po srpskom narodnom predanju pokrovitelj i zaštitnik stoke. Njemu je bio blizak Dabog, crno i hromo božanstvo donjeg sveta, gospodar mrtvih ali i vukova. On je često nazivan Daba ili Hromi Daba, a bio je istovremeno i bog plemenitih metala, zlata i srebra, pronalazač i zaštitnik kovačke veštine. Kako se u jednoj slovenačkoj bajci pominje čarobnica Mokoši, moguće je da je boginja Mokoš nekada bila poznata Južnim Slovenima. Izvesno je, međutim, da su svi Sloveni poštovali mnoga niža božanstva, kao i različite demone koje potvrđuju pisani izvori i folklorna građa.
Sloveni su za šumu vezivali različite šumske duhove, od kojih je kod Istočnih Slovena najpoznati bio lešj, a kod Južnih – lesnik. Za polja su češće vezivani ženski demoni, poludnice (kod Rusa), koje su zamišljene kao devojke dugih kosa, zaogrnute belim platnom, a najčešće su se pojavljivale u raži u podne kada je sunce najjače.
U slovenskoj mitologiji Baba Jaga je baba koja živi u šumi, u izbi koja je postavljena na kokošije noge. Oko njenog staništa je ograda od ljudskih kostiju i lobanja. Umesto brave, postavljene su varalice oštrih zuba; umesto reze, koristi se ljudskom nogom; kao ključ služi joj ljudska ruka. Baba Jaga grabi junake i proždire ljude, a u peći peče ukradenu decu. Najčešće je zamišljena kao ružna starica ogromnih grudi, slepa ili bolesnih očiju.
Kikamora je zao kućni duh zamišljan u liku malene žene. Stara se o domaćim životinjama, prvenstveno o živini. Verovalo se da vrednim domaćicama pomaže u poslu dok lenjim zagorčava život.
Marena je boginja zime i smrti.
Mara je zli duh koji luta noću, sedi na grudima zaspalih i siše im krv. To može biti sen umrlog ili duša živog, koja u vidu leptira ili neke druge životinje napušta telo da bi mučila ljude. Verovalo se da postaje od ženskog deteta rođenog u krvavoj košuljici ili od devojke koja se povezala sa đavolom. Pojavljuje se u vidu različitih predmeta, na primer, dlake ili slamke, a može se provući i kroz ključaonicu.
U slovenskoj mitologiji poljski duh zamišljen kao lepa devojka obučena u bele haljine koji se naziva Poludnica. Pojavljuje se redovno leti u vreme žetve. Tada hoda po poljima i kada u podne naiđe na čoveka ili ženu u poslu, bez milosti ih hvata za kosu i obara na zemlju.
Rusalke kod Istočnih Slovena su demonska bića koja su zamišljena u obliku dugokosih lepih mladih devojaka, koje u noćima mladog Meseca igraju na proplancima, ovenčane zelenim vencima. Neprijateljski su raspoložene prema ljudima. Često mame prolaznike, zadaju im različite zagonetke ili ih ubijaju glasnim smehom. One su u stvari duše umrlih devojaka, prvenstveno utopljenica ili onih koje su umrle nasilnom smrću. U nedelju posle Duhova one izlaze iz vode, hodaju po polju ili se penju na drveće. Opasno je da se te nedelje bilo ko kupa u reci ili jezeru, jer ga rusalke mogu odvući u dubinu. Mnogi običaji pokazuju da su rusalke tesno povezane sa vodom i rastinjem, kao i sa svetom mrtvih.
Vile u južnoslovenskoj mitologiji predstavljaju natprirodna bića koja su naklonjena ljudima, zamišljena su kao lepe devojke, zlatne kose i sa krilima, odevene su u duge prozračne haljine i naoružane strelama. One žive daleko od ljudi, po planinama (planinkinje, zagorkinje), pokraj voda (vodarkinje, brodarkinje) ili u oblacima (oblakinje). Verovalo se da se rađaju iz rose, cveća, kada pada kiša i greje sunce i kada se na nebu pojavljuje duga. Svoje dvorce koji su izuzetne lepote i raskoši grade na oblacima. Mogu se preobražavati u različite životinje, labuda, sokola, konja ili vuka. Često jašu na konju ili jelenu, odlaze u lov, igraju u kolu. Zaljubljuju se u junake koje pomažu savetima i delima, a ponekad su i njihove posestrime.
Naklonjene su i devojkama, koje od njih mogu izmoliti lepoti ili zaštitu. Vile osobito vešto vidaju rane zadobijene u bojevima različitim biljem. Raspolažu i sposobnošću proricanja. Vile teško praštaju uvrede i svojim strelama ili pogledom usmrćuju one koji ih povrede. Potčinjavaju se samo onima kojima pođe za rukom da im otmu odeću, a ako im neko oduzme krila, preobražavaju se u obične žene. Vile su čest motiv u srpskim epskim pesmama (Kraljević Marko i vi la Ravijojla, Zidanje Skadra...)....
Odlomak iz knjige
Muma paduri - Šumska majka
Aleksandar Repedžić
Коментари
Постави коментар