Predstave Somođive (demon smrti) i Đavola u vlaškoj narodnoj tradiciji
![]() |
Ilustracija: Anđela Đermanović |
![]() |
Ilustracija: Anđela Đermanović |
Takođe i predstave Đavola su drugačije u odnosu na ostatak Srbije. U vlaškoj kulturi đavo je predstavljen poput malog čoveka sa velikom glavom, crn. Đavo kakav se susreće i zatiče u srpskim narodnim verovanjima i umotvorinama, izgrađen je nakon pokrštavanja Slovena, pod snažnim uticajem crkve. Uzroke ovoj pojavi treba tražiti u staroj slovenskoj mnogobožačkoj veri. Na Đavola su prenesene funkcije i mitovi koji su se ranije vezivali za neke od slovenskih vrhovnih bogova, a isto se dogodilo i sa germanskim Vodanom i slovenskim Crnobogom.
Ličnost je jako složena. Nijedan drugi demon nije imao tako raznoliku istoriju; ni jedan drugi nije preopterećen tolikim nasledstvom iz stare vere.
I dan-danas se naziva imenom nekadašnjeg slovenskog vrhovnog boga (V. Čajkanović): to je ime Daba, koje je hipokoristika od imena Dabog. Zajedničko slovensko ime za đavola (ruski „čort“, češki „čert“, poljski „čart“, lužičko-srpski „cart“) prvobitno je bila epiklaza ne za Đavola, nego baš za Daboga, koji je bog čaranja (par exellence).
Po ovim svojim najvažnijim oznakama, đavo je zamenik paganskog vrhovnog boga, pa otuda i potiče njegov udeo u kultu, naročito ako je reč o nekoj nedozvoljenoj radnji, uvek se apeluje na Đavolovu pomoć ili se (žrtvama, zaklinjanjima, molitvama) utiče na njega da barem ne smeta. Otuda verovatno i poslovica „Uždi svecu jednu svijeću, a đavolu dvije“.
Đavo ima neke osobine i telesne karakteristike koje su na njega prenešene sa drugih demona. Na primer, kada se kaže da su „đavoli u noći jahali i zanosili putnike“, može se reći da je to posao i vukodlaka i drugih noćnih demona, a kada Đavo čini ljudima sitne prolazne pakosti, dosađuje im i „pravi komendiju“, to u osnovi znači da se radi o običnom šumskom demonu (a ne Đavolu), kome zadovoljstvo čine nestašluci. Takvi demoni su bili grčki Sileni i Satiri i rimski Fauni (ili kod Srba Silvani), pa su čak neka spoljašnja obeležja identična: kozje noge, jarčeva brada, uši „kao u vola“.
![]() |
Ilustracija: Anđela Đermanović |
Drugu priču zabležio sam od baba Eve inače jako poznate vračare, kojoj su pre nego što je pala u trans i postala vračara to veče ispod kreveta izašli đavoli “ i izađoše oni, neki mali sa velikom glavom, izlaze od otud i ulaze od ovud to sve mali đavoli, to sam videla nisam šuntava”. Navodno su oni preneli znanje baba Evi koja je bila u dobokom transu i od tada se bavi magijom.
Sličan opis Đavola može se naći u vlaškom online rečniku Pauna Durlića “— Moja baba je bila jaka vračara, radila je sa đavolima na bari, i ona mi je pričala da je đavo mali čovek, sa velikom glavom nalik na glavicu kupusa; ona je radila sa trojicom đavola, koji su se zvali Šojtan, Marko i Jordan” Zanimljivo je to što kod Pauna Durlića nailazimo na imena samih đavola.
Na interesantne predstave Đavola ali demona nalazio sam u Manastiru Sukovo koji se nalazi nedaleko od Pirota, freske u manastiru Sukovo su rad sukovskih freskopisaca, gde su prikazane scene iz Strašnog suda i predstave đavola i demona. O samom manastiru Sukovo i njegovom freskoslikarstvu posvetiću posebno mesto na svom blogu.
Autor: Aleksandar Repedžić
Коментари
Постави коментар