Lapot - mitski običaj ubijanja starijih članova porodice
Prema pisanjima T. R. Đorđevića iz 1918. godine o običajima brdskih predela okoline Zaječara, ubistvo bi bilo izvršavano sekirom ili motkom, i celo selo bi bilo pozvano da prisustvuje događaju. U nekim mestima bi stavljali kukuruznu kašu na glavu osobe pre ubistva da bi na taj način pokazali kako kukuruz ubija starce, a ne oni sami.
Đorđević sugeriše da legenda ima svoj koren u narodnim pričama o rimskoj vlasti i lokalnim tvrđavama kojima su gospodarili.
Antropolog Senka Kovač u jednoj studiji o starenju pominje da se u Istočnoj Srbiji imenom “lapot” naziva običaj ubijanja starih.[3]
U studiji objavljenoj 1999. godine Bojan Jovanović tvrdi da su prethodni antropolozi poput Trojanovića, Đorđevića i Čajkanovića pomešali mit sa stvarnošću i da je dobro poznata priča o unuku koji je sakrio svog dedu da bi ga zaštitio od lapota posle loše žetve, vraćajući ga potom u selo gde je mudrost starog čoveka pomogla da se preživi, služila upravo kao osnova za utemeljenje mišljenja da stari ljudi treba da budu poštovani zbog svog znanja i zbog mudrih saveta.[4]
Reference
- ↑ 1,0 1,1 Anderson, Džon (9.januar 2008). "Goran Paskaljević - Filmovi". New York Times
- ^ Pavićević, Aleksandra. "Vreme (bez) smrti"
- ↑ 3,0 3,1 Kovač, Senka (2006). "Znakovi starenja"
- ^ Trebješanin, Žarko (18. maj 2000). "Lapot: naučni mit ili stvarnost"
- ^ "Legenda o Lapotu (1972) "
- ^ Galager Kalen (17. januar 2008). "San zimske noći"
- ^ Živojin Pavlović (1992). Lapot
- ^ "Dobitnici". NIN
- ^ Otaviano, Beatris; Petrović, Dragan (10. avgust 2004). "Serbia: Sanita' allo Sfacio, Spazio agli Stregoni /ANSA ; Tempi Biblici per Cure Ospedaliere, Proliferano Guaritori"
Literatura
- Anzulovic, Branimir (1999). Heavenly Serbia: From Myth to Genocide. Pluto Press. str. 47. ISBN 978-1-86403-100-3.
Surovost.
ОдговориИзбришиSenicid se odvija na globalnom nivou.
Sećam se da je na prvoj godini studija bila tema/lekcija biološki rat i prenaseljenost planete.
Danas mi je jasno da su bili ozbiljni.
Sad prvi put vidim da je postojalo nešto slično i na našim prostorima.
Po meni, eutanazija ima smisla ukoliko ljudi sami to zahtevaju iz opravdanih razloga. Mislim da je i legalna u jednoj skandinavskoj državi...