Globalna moda i srpske strategije 1989-1999.
Ilustracija: Anđela Đermanović |
-
Rane 1990-te kao godine recesije
obeležila je reakcija protiv upadljive potrošnje, koja je karakterisala
prethodnu dekadu. Kako je društveni život postao umereniji, a ekonomija u krizi
ograničavala raspoložive prihode, prodaja odeće visoke mode je opala. Bogatstvo
modnih kuća bilo je pogođeno i Zalivskim ratom (avgust 1990 - februar 1991),
koji je poremetio unosne poslove sa zemljama Arapskih Emirata, a takođe doveo
do pada duty-free prodaje parfema.
-
Kao i u kriznom periodu kasnih
1960-tih, dizajn odeće počeo je da reflektuje sveopšti interes za ekologiju i spiritualnost. Autentičnost je postala ključna reč, te su mnogi
dizajneri počeli da traže inspiraciju u zajednicama, čija odeća i ukrašavanje
tela nisu bili oblikovani globalnim modnim trendovima. Pored etno odevnih
tradicija na modu su vršili uticaj i različiti potkulturni stilovi.
-
Interes za ekologiju. [1] Prirodno predivo i dizajn tekstila inspirisan prirodom bili su
popularni kroz čitavu dekadu, a uzgajanje konoplje – dekriminalizovana za
izradu tekstila – obezbeđivalo je dizajnerima dodatan izbor tkanine i prediva
(pored konoplje, veoma je bio popularan lan). Interes za ekologiju podstakao je
i formiranje različitih nevladinih organizacija za borbu protiv
upotrebe krzna, čije su akcije bile podržavane
od strane javnih ličnosti visokog profila. Ove organizacije izgubile su
uporište i smisao, jer su mnogi dizajneri koristili pravo krzno u svojim
kolekcijama.
-
Etno odevne tradicije. Interpretacija ne-zapadnih odevnih tradicija uzimala
je različite forme tokom 1990-tih. Kineski i japanski uzori inspirisali su kroj
i dekoraciju modela Valentina, Aleksandra Mek-Kvina i Džona Galijana, Versaće
je usvojio sari, dok je Rifat Ozbek proizvodio romantične interpretacije tradicionalne
turske odeće.
-
Subkulturni stilovi. Eho »ulice« bio je prisutan
u visokoj modi kroz čitave 1970-te i 1980-te, ali je u kolekcijama od početka
do sredine 1990-tih sve vrvelo od eklektičnih elemenata nizova subkultura, prošlih i sadašnjih (hipi
stil Dolče&Gabane, pank verzija kuće Versaće (čuvene haljine sa
zihernadlama), B-boy i surf Karl Lagerfelda za Šanel, rasta Rifata Ozbeka, rege
Kelvina Klajna, tedi bojsi i modsi Pola Smita i hibridni etno-supkulturni
stilovi Žan Pol Gotjea).
-
Na samom početku 1990-tih
kombinacijom pank i hipi stila nastao je grandž
look. Grandž je bio šaren,
razbarušen stil u kojem se odeća, koja je bila ručne izrade ili polovna (second
hand) nosila u slojevima i u kombinaciji sa (za oba pola) teškim vojničkim
čizmama. Za ovaj pokret možemo reći da je u mnogim pogledima bio reakcija
protiv »prodornog« društva 1980-tih. Svoje korene ovaj potkulturni stil vukao
je iz rok grupa Nirvana i Prl Džem iz Sietla.
-
Tetoviranje i pirsing na licu i telu takođe su postali deo glavnog toka mode.
Tako je moda počela da slavi ljudsko telo po sebi kao objekt koji se »nosi«.
-
Moda se tokom 1990-ih okreće minimalizmu. Svedene linije, utišan kolorit
i odsustvo detalja predstavljali su obeležje mode ove decenije.
-
Jedan od dizajnera koji se opirao
svevladajućem minimalizmu bio je italijanski dizajner Đani Versaće:
o
suprotno minimalizmu 1990-ih Đani
Versaće je kreirao odeću upadljivih dezena, jarkih boja (npr. svilene košulje
sa upadljivim printovima) i izazovnih krojeva (npr. kreacija haljina koje
otkrivaju ‘tabuisane’ delove ženskog tela, provokativna odeća od kože);
o
bio je jedan od prvih koji je
otvorio svoju prodavnicu u postkomunističkoj Moskvi. Njegove upadljive modele
nosili su novobogataši sumnjivog porekla; ta klijentela bila mu je oslonac,
koji mu je umnogome pomogao da preživi eru minimalizma.[2]
Modna kritika pisala je da Versaće kreira za oskudno obučene rajske plavuše,
gotovo sa prezirom ocenjujući njegove kolekcije (ubijen 1997).
-
Sportski odevni stilovi od udobnih streč
tkanina sa sportskim patikama bili su popularni odevni predmeti tokom 1990-ih
mimo radnog mesta.
-
U skladu sa neformalnijim
strujanjima 1990-tih, SAD je zahvatio trend neformalnije odeće na radnom mestu, te su neke kompanije ustanovile
stalnu politiku neformalnog odevanja, što je značilo da je ležerna odeća zamenila
stroga poslovna odela. U drugim kompanija je, opet, petak, kao poslednji dan u
nedelji, konstituisan kao dan za ležerniju odeću (casual day).
-
Muškarac 1990-ih. Mnogi muškarci (često
portretisani od strane medija kao »novi muškarci« – nežni i brižni) odbacili su
svoja četvrtasta poslovna odela sa širokim ramenima u zamenu za rafinirano
krojenu odeću sa opuštenim ramenima. Sa povratkom etno mode neformalniji Nehru
stil ponovo je postao aktuelan. Žan Pol Gotje, ali i drugi dizajneri (npr.
Dolce&Gabbana) nastavljaju da eksperimentišu sa dizajnom suknje za muškarce.
-
Jedan od najznačajnijih modnih
fenomena 1990-tih bila je aktivna promocija »supermodela«. Slava Linde Evanđeliste (koja »ne bi ustala iz
kreveta za manje od 10 000$ po danu«), Kristi Tarlington, Sindi Kraford,
Klaudije Šifer, Naomi Kempbel, Kejt Mos, Jasmin Gauri, Helen Kristensen i dr. bila
je jednaka slavi filmskih i pop zvezda. Promocija supermodela doprinela je da
se povrati interes za, tada ekonomski ugroženu, visoku modu. Međutim, moda
ultra-mršavih modela (obeležila period od početka do sredine 1990-tih) izazvala
je kritiku usled konstatovanog velikog poremećaja ishrane kod mlađe populacije. Tokom 1997. i 1998. modna preokupacija modelima devojčicama uzrokovala je dodatnu
brigu.
Moda u Srbiji
-
Moda u Srbiji 1990-ih doživljavala
se kao trivijalna stvar s obzirom na
nizak ekonomski standard stanovnika, koji velikom delu populacije nije omogućavao
upražnjavanje praksi potrošnje modnih brendova. Za pripadnike društvenih
slojeva sa niskim primanjima povinovanje logici modne ćudi bilo je trivijalno i
irelevantno. Za njih je moda predstavljala konstrukt, koji ima malo toga zajedničkog
sa realnim životom.
-
Devastacija privrede, pa i modne
industrije dovela je do propadanja modnih giganata (Beko, Kluz, Jugoeksport, Centrotextil, Sirogojno, Rudnik i dr).
-
U deceniji obeleženoj ekonomskim
kolapsom i ratovima ponikle su, uprkos okolnostima, i nove domaće modne produkcije
(Jagger, Legend, Trikotaža Ivković, AMC,
Mona, Nicola's i dr). Isto tako na srpskoj modnoj sceni pojavili su se i novi
personalizovani modni dizajneri, poput Dragane Ognjenović.
-
Siva ekonomija. Dok je prvu polovinu 1990-ih
obeležio šverc modne robe iz Turske, u drugoj polovini 1990-ih kineska roba
preplavila je domaće tržište.
-
Ostale strategije za nabavku modnih proizvoda
bile su prepravke, šivenje u kućnoj radinosti, krpljenje i ostale kreativne
intervencije na odeći.
-
Kult statusa. Patike poznatih svetskih
brendova, Mont jakne, mobilni telefoni, luksuzni automobili i džipovi i dizajnirana
odeća predstavljali su indikatore novčane situiranosti. Popularnost kuće
Versaće na domaćem estradnom nebu i među kriminalnim krugovima rezultovalo je otvaranjem
butika Versaće u nekadašnjem objektu »Jugoexporta« u Knez Mihailovoj ulici.
Osim toga, ulicu su preplavile jeftine imitacije kreacija ove kuće.
-
Nova ženstvenost ili »turbo folk« žena
o
žena je poželjni objekat i roba.
Ona svojim izgledom treba da privuče i osvoji muškarca; njen izgled najviše
služi tome da potvrdi status muškarca u čjem je društvu (skupocena dizajnirana
odeća, obuća i nakit). Ulaganje velike sume novca u garderobu otkriva i
fascinaciju bogatstvom i potrošnjom kao životnim stilom;
o
na samom kraju milenijuma
(1999-2000) poželjnom ženskom izgledu pridodaju se silikonske grudi i drugi
efekti plastičnih hiruških intervencija na licu i telu. Ovo izražava dodatnu
težnju turbo folk žene, povezanu sa njenim narcizmom, da joj se druge žene dive
i da joj zavide, kao uspelom objektu koji se dobro »prodao (»sponzoruše«).
-
Nova muškost
o
muškarac treba da izgleda opasno,
robusno (mačo-tip koji vozi brza kola, ima mobilni telefon, a po potrebi može
da potegne i pištolj). On nosi crna i siva odela, crnu kožu, najskuplju
sportsku garderobu i tamne naočare kao nezaobilazni modni detalj;
o njegovu osnovnu preokupaciju i sistem vrednosti čini novac na bilo koji način stečen. On je:
§ kriminalac
§ novi srpski biznismen;
o
žene služe tome da ih on »troši«,
ili, s druge strane, da se fascinira do obožavanja njihovim »vamp« izgledom.
-
Pojava dizelaša kao ulične varijante nove verzije ženstvenosti i muškosti:
o
stilske odlike dizelaša: jakna uvučena u donji deo
trenerke ili kopiju Dizel farmerki, metalni kaiš stegnut u struku, kajla (simbol
ratničkog plena i oznaka momka s one strane zakona: dizelaši koketiraju sa ovim
znakom iskazujući svoj marginalan položaj). Izgled je bio dopunjen
karakterističnim držanjem tela i hodom koji su demonstrirali mačo identitet
dizelaša.
o
stilske odlike dizelašica. Dizelašice nose jeftine
imitacije stranih modnih marki: uske majice i pantalone, najviše crne,
pripijene uz telo (helanke ostaju dugo moderne u izolovanom srpskom okruženju), streč mini suknje, dugu, obavezno farbanu kosu i cipele sa debelim
potplatama i visokim štiklama od jeftinih materijala (plastika, veštačka koža).
Jaka šminka i nezaobilazni grudnjaci koji uvećavaju i podižu grudi (jeftine
varijante Wonder-bra) bili su takođe
nezaobilazni u stilu dizelašice.
[1] Razarajući efekat staklene bašte
pojačava svest o ugroženosti prirodne sredine.
[2] Ušakin,
analizirajući stilove novih ruskih bogataša, konstatuje da nije iznenađujuće da
je glavni indikator visokog ekonomskog, društvenog i političkog statusa, postao
indikator korišćen unutar polja kulturne produkcije vezane za kulturu nestašica
(obilje, nakićenost, nakinđurenost demonstriraju novčanu situiranost).
Izvor: Mendes, V. and de la Haye, A. 20th Century Fashion,s. 252-273. i Kronja, I. Smrtonosni sjaj. Masovna psihologija i estetika turbo-folka (1990-2000), s. 84-92
Коментари
Постави коментар