Recesija i eskapizam - Moda u Kraljevini Jugoslaviji od 1930 - 1939

Ilustracija: Anđela Đermanović


Opšte prilike zapadne mode

1929. kolaps na njujorškoj berzi doveo je do recesije širom sveta i masovne nezaposlenosti. Beznadežnost i siromaštvo postali su stalni pratioci većine stanovništva Amerike i Evrope. Ekonomsku depresiju pratili su politička nestabilnost i pojava fašizma.

 

Uspon Holivuda. Marlen Ditrih, Džoan Kraford, Greta Garbo i Džin Harlou - holivudske zvezde postaju ikone, idealizovane boginje i arbitri stila. Identifikacija sa glamuroznim svetom filmskih diva pružala je tadašnjim ženama bekstvo od svakodnevne surove realnosti.

 

Umetnost i moda. Pariska modna dizajnerka Elza Skjapareli stvara odevne predmete inspirisana nadrealnim delima Salvadora Dalija. Nadahnuta njegovom skulpturom Venus de Milo sa ladicama ona kreira kaputić sa pravim i lažnim džepovima koji liče na fioke sa Dalijeve skulpture. Plod njihove saradnje bio je čuveni dizajn »šešira cipele«.

 

Nakon dečačkog »garson« stila 1920-ih žena je ponovo postala sofisticirana i elegantna. No, moda je nastavila da potvrđuje društvenu ulogu žene (zaposlena radna žena) za koju su se žene izborile tokom prethodnih decenija.

 

Za dan, žena je mogla da odabere ravnu haljinu sa naglašenim ramenima i kaišem oko struka, ili šiveni kostim dužine do pola lista ili ispod kolena (od 1938. god). Dakle, dnevna odeća bila je obeležena sportskom elegancijom. 

 

Večernje haljine - duge i mekih linija - odisale su ženstvenošću i diskretnim luksuzom. U ovom vremenskom periodu dolazi i do prve recirkulacije nekog odevnog stila iz XX veka. Naime, 1930-ih posebno je bila aktuelna reminiscencija na haljine iz vremena Belle Epoque sa uzanim gornjim delovima i širokim suknjama. Gotovo nezaobilazni modni odevni predmeti uz večernje haljine bili su kepovi i bolero (u različitim varijacijama nošeni do kraja decenije).

 

1933. ramena su narasla, a svoj ekstreman oblik dobila 1934. sa tzv. leptir rukavima.

 

Masovnu upotrebu krzna u ovom vremenskom periodu možemo protumačiti kao svojevrstan vid bekstva iz beznadežne stvarnosti.

 

Elementi maskuliniteta u ženskom inventaru:

 

od sredine 1930-ih u modu su ušle suknja pantalone; 

novost je bila da se pantalone »zvonastih« nogavica uključuju u večernju toaletu.

androgini stilovi. Marlen Ditrih je šokirala konzervativno javno mnenje kada se pojavila u muškom odelu sa muškim šeširom, no ubrzo potom je bila kopirana.

 

Na moru i u banjama, kao i na izletima nošeni su šortcevi. Proces razgolićavanja ženskog tela i u vezi sa njim kult zdravog fizičkog izgleda (unapređenje fizičke kulture) bio je u uskoj vezi sa demokratizacijom društva:

 

»Gipki funkcionalni, seksi stilovi neodvojivi su kako od rastuće popularnosti sportova,  tako i od individualističko-demokratskog univerzuma koji je potvrđivao prvenstvenu autonomiju ličnosti; zajedno, ovi su otkvačili proces razgolićivanja ženskog tela, i proces umanjivanja krutih prinuda odeće koja je sputavala slobodno  izražavanje individualnosti. Sportovi su dali dostojanstvo prirodnom telu, omogućili mu da se više pokazuje takvo kakvo je, oslobođeno oklopa i prekomernih podvaljivanja odećom«.

 

(vidi opširnije u Lipovecki, Ž. Carstvo prolaznog. Moda i njena sudbina u modernim društvima, Sremski Karlovci, 1992, s. 73).

 

Šminka: način šminkanja postao je diskretniji (puderi u boji kože, senke za oči, karmini i lakovi za nokte manje upadljivih boja). Istovremeno je negovan i kult zdravog i prirodnog izgleda, pri čemu su preplanula boja kože, sjajna kosa i blistav osmeh bili lepotni ideali. Dakle, preterivanje i ekscentričnost dvadesetih godina smenili su pristojnost i ozbiljnost u odevanju i ponašanju u skladu sa turobnom političkom i ekonomskom atmosferom tridesetih godina. Pa ipak, tih 1930-ih nastaju i veštačke trepavice i nokti (poreklom iz Holivuda).

 

Frizura: talasasto oblikovana ili kovrdžava kosa.

 

Šeširi. Za razliku od dvadesetih godina kada je vladao jedan tip šešira, sada su šeširi postali raznovrsniji, sa detaljima koji su se menjali iz sezone u sezonu: npr. male toke od filca ili satena, bere, drapirane kape od mekih tkanina koje su podsećale na turbane, šeširi sa velikim obodom, kape sa velovima i sl.

 

Obuća: veoma su bile moderne dvobojne cipele.

 

Tašne: funkcionalne u skladu sa duhom epohe.

 

Donje rublje.  Tokom tridesetih godina mider je bio neophodan u garderobi moderne žene. Mideri za večernju haljinu pripijenu uz telo, bili su krojeni zajedno sa prslučetom, dok su mideri za dnevnu odeću obavijali struk, bokove i deo bedara. Krajem tridesetih prslučići dobijaju sve čvršću i komplikovaniju konstrukciju. Kombinezoni i gaćice takođe predstavljaju nužan inventar donjeg rublja.

 

 

Moda u Srbiji

 

Tokom 1930-ih zadovoljstvu što se brzo i vešto kopiraju pariski modeli došao je kraj. Modne salone i trgovine ugrozila je teška ekonomska kriza: razna dovijanja, prepravljanja i kašnjenje za pariskom modom postali su sudbina većine. Modni žurnali preporučuju domaćicama da šiju svoje i dečje haljine kod kuće ili da se krojačica pozove u kuću da bi prepravila staru odeću.  

 

(novinski naslovi: »Od muškog odela nova haljina«, »Promenom rukava haljina menja svoj izgled«, »Kako da upotrebimo iznošenu haljinu«, »Od staroga novo« i sl.).

 

Odevanje kraljice Marije

 

Strategije vladarske porodice za pribavljanje modnih toaleta:

 

putovanja u inostranstvo;

na beogradski dvor dolazile »reprezentantkinje« pariskih modnih kuća, koje su primale porudžbine, uzimale mere i vršile probe;

pri kraljevskim poslanstvima u Parizu i Londonu postojali su specijalni atašei zaduženi, pored ostalog, da brinu o porudžbinama članova kraljevske porodice (dobijali zaduženja da šalju u Beograd uzorke na osnovu kojih se bira, a potom bi izabrano poručivao kod određene firme).

 

1922. kraljica Marija počela je da poručuje u pariskom odeljenju modne kuće »Redfern«. To je bila ugledna kuća, čiji je vlasnik 1888. dobio prestižnu titulu engleskog dvorskog krojača; radila je tada za sve evropske dvorove, a posebno je bila na ceni zbog elegancije svojih večernjih toaleta. Osim modela ove renomirane kuće kraljica Marija je nosila i modele Žana Patua, Lisjen Lelona, modne kuće »Vort« i drugih prestižnih pariskih modnih kuća. U Beograd su dolazili predstavnici tih kuća kako bi primili porudžbenice.

 

No, i pored toga što je nosila prestižne pariske modne marke mišljenja savremenika o odevanju kraljice bila su da se ona odeva elegantno, ali skromno (anegdota o njenoj poseti dobrotvornoj izlošbi knjiga, vidi u B. Popović, Moda u Beogradu. 1918-1941, s. 67). Takvo shvatanje bi se moglo tumačiti kao odraz visokog vrednovanja skromnosti kao poželjne ženske osobine, oličene u kraljičinoj majčinskoj figuri. Osim toga, poštovanje modnog bontona po kojem je razmetljiva raskoš postala znak lošeg ukusa mogli su biti shvatani kao skromnost u sredini u kojoj se isticanje stvarnog ili projektovanog bogatstva kroz odevanje pozitivno vrednovalo.

 

(Mirko Bruk, kreator koji je imao internacionalno iskustvo smatrao je da se u Beogradu »ne oseća vrednost jednostavne elegancije... svet uvek traži neke ukrase, suviše utrpane toalete i nema razumevanje za prostotu i jednostavnost«).

 

Osobena odeća kraljice Marije nakon ubistva kralja Aleksandra: nošenje odeće nalik odeći monahinja.

 

Interpretacija odeće kraljice Marije u ovom vremenskom periodu: na ličnom planu ona je predstavljala izraz žalosti. Na društvenom planu njena odeća mogla je oličavati težnju ka homogenizaciji društva u uslovima društvene drame (iznenadna smrt vladara), ali i nacionalnih trvenja i izrazite državne nestabilnosti. U vezi sa tim od posebne važnosti je dizajn ove odeće. Naime, ona predstavlja svejevrstan bricolage, budući da su za njenu kreaciju pozajmljeni krojni elementi iz inventara odeće pravoslavnih i katoličkih monahinja. Izmišljanje specifične odeće za žalost opisivalo je težnju vladajuće elite da neskrivenim simbolizmom utiče na istorijsku stvarnost.  

 

Pisanje o modi. Krajem 1929. Nedeljne ilustracije pokrenule su anketu pod nazivom Šta je moda? Beogradski intelektualci odgovarali su na postavljeno pitanje. Odgovori su bili posve različiti: »lično shvatanje odevanja« (Rade Drainac), »poražavajuće zlo, utisak idiotizma, pataloška pojava i majmunisanje sa krajnjim zaključkom papagajstva« (M. Kutlešić).

 

Osim ove ankete u međuratnoj štampi objavljen je velik broj tekstova koji prate i ocenjuju modna zbivanja. No, iako u zapadnoj Evropi modni fenomen postaje predmet naučnih analiza, u Srbiji su modi posebne tekstove posvetili jedan komediograf i teolog:

 

Branislav Nušić (tekst je napisan 1928.): »moda se javlja kao revolucionar koji obara predrasude, kao anarhista koji ruši tradicije, ali istovremeno i kao despot koji nemilostivo potčinjava mase i nasilnički im nameće svoju vlast«. Nušićev iskaz je veoma sličan tezi Rolana Barta: »Svaka nova moda je odbijanje nasleđa, potkopavanja tlačenja prethodne mode«. Nušić dodaje da moda nastaje iz »dva rudimentarna instinkta«: podražavanja i sebičnosti), čime se njegovo tumačenje približava konceptualizacijama »trickle down« teorija. Nušić zapaža da moda nije stvar odevanja već da ona, shvaćena kao vladajući oblik ponašanja i mišljenja, deluje na porodične odnose, politiku, umetnost, moral, ljubav, uopšte na sve manifestacije ljudskog duha. Za njega je moda sveopšti društveni fenomen.

 

Leontije Pavlović (mladi studenički monah; tekst objavljen u Nedeljnim ilustracijama 18. jula 1937.). Za ovog studeničkog monaha moda je ogledalo društvenog života. On je iz istorije mode odabrao najbizarnije primere, kako bi o svom vremenu napisao da »danas po odelu apsolutno ne može čovek razlikovati pošteno i čedno žensko čeljade od pokvarenih niti pak može raspoznati seljanku od varošanke, ni služavku od gospodarice«. Moralizatorskim odnosom prema modi, Pavlović je izneo svoje neslaganje sa napuštanjem patrijarhalnih vrednosti i usvajanjem zapadnjačkih uzora. Leontiju Pavloviću zasmetala je demokratizacija mode, koja je učinila da svi slojevi društva prihvate estetski ideal trenutka (znakovi društvene distinkcije sada su manje vidljivi - suptilne razlike: kvalitet tkanina, krojevi, zaštitni znakovi). On staje u odbranu starog društvenog ustrojstva sa izrazitim staleškim razlikama i konzervativno se odupire društvenim promenama. Verujući da tadašnja moda dolazi od đavola, na kraju teksta, on je pozvao crkvu da se obračuna sa svojim večitim neprijateljem.


 

Modni žurnali: 1930. pokrenut je novi ženski magazin Ženski svet, mesečnik koji je po svom sadržaju i dizajnu bio veoma nalik na Ženu i svet (kratko opstao: do 1934). No, od 1930-ih u Beogradu su izlazila i 2 isključivo modna žurnala:

 

Moda: donosila »crteže i fotografije modela svih vrsta haljina, dečje mode i ručnih radova«. Ovaj modni časopis bio je namenjen ženi koja je uprkos teškoj ekonomskoj krizi nastojala da ostane u modnim tokovima. Osim novosti iz sveta, i veoma retko, iz beogradskih salona, časopis je nudio i usluge stručnjaka koji izrađuje »šnitove za svaku haljinu, posebno, po vrlo niskim cenama«;

 

Moda u slici i reči: prvi i jedini modni žurnal koji je predstavljao isključivo modele beogradskih salona i trgovina. U časopisu su mogli da se vide crteži modnih noviteta, fotografski izveštaji sa beogradskih venčanja, plaža, ulica i trkališta, kao i oglasi, zabavni deo, kozmetički saveti i nacrti za krojenje, koje čitaoci mogu poručiti da im se urade po meri.

  Izvor: Mendes, V. and de la Haye, A. 20th Century Fashion, s. 48-75 i Lipovecki, Ž. Carstvo prolaznog. Moda i njena sudbina u modernim društvima, s. 73; katalogu izložbe Popović, B. Moda u Beogradu (1918-1941), s. 40-47, 55-56, 65-72 i članku Popović, B. Odevanje i moda u Srbiji u prvoj polovini 20. veka, u Privatni život kod Srba u dvadesetom veku (priredio Milan Ristović), s. 318-342)

Коментари

Популарни постови