Arapin kao simbol demona kod balkanskih naroda

Ilustracija: Anđela Đermanović



Naš narod je sve pripadnike arapskih naroda, kao i crnce, nazivao crni Arapi. U verovanjima mnogih naroda, a posebno balkanskih, Arapin je bio simbol i sinonim za demona donjeg (zagrobnog) sveta. 

Po našim narodnim pesmama i drugim predanjima, postoji tamna uspomena o crnom troglavom Arapinu, koji ima i svoj kult.

Na muslimanskom groblju kod Novog Pazara, pored puta idući za Sjenicu, nalazi se neobično veliki kameni grob nekog Arapina, sa kamenim obeležjem. Prolazeći pored groba, ljudi bacaju na njega novčiće, a noću uoči Đurđevdana neko ostavi zaklanu pticu ili jagnje. Veličina groba odgovara grobovima heroja. Prinošenje krvne žrtve i stavljanje novca na grob ukazuje na mesto na kome počiva heroj ili božanstvo, a noćno vreme kad se čini žrtva, na njegovu htoničnu pripadnost. 

Po drugom predanju Arapin je bio posečen u nekom boju, pa je, bežeći za Novi Pazar, nosio svoju odsečenu glavu pod pazuhom. U putu je sreo neke žene, od kojih je jedna, kad ga je spazila, uzviknula: „Eno čoveka bez glave!" U taj mah Arapin je pao, pa su ga sahranili na tom mestu. Predanje o čoveku koji nosi svoju odsečenu glavu poznato je mnogim narodima.

Arapin se skoro redovno prikazuje kao nasilnik crne boje koji otima devojke i udate žene, a često ih odvodi i u svoje carstvo. Po svojim atributima i osobinama (crna boja, a ponekad i troglavost) on se izjednačuje sa demonima donjeg (zagrobnog) sveta. 

Stoga neki pisci upoređuju Arapina, kao mitsko biće, sa starim slovenskim božanstvom Triglavom i u njemu vide božanstvo donjeg sveta. Inače, on je sličan htoničnim božanstvima u drugih naroda. Svemu ovome treba dodati da su Arapin i Turčin često supstitucija za đavola, koji je nesumnjivo uveliko zamenio nekadašnje htonično božanstvo. 

Izvor: Š. Kulišić, P. Ž. Petrović i N. Pantelić (1970). Mitološki rečnik

Коментари

Популарни постови