Ritualizacija nasilja u urbanoj Gvatemali

Ilustracija: Anđela Đermanović


Urbani pejzaž Kecaltenanga

Iz ovog istraživanja proizašlo je shvatanje ubistava u stilu bandi i premlaćivanja linč mafije kao nasilnog prelaska granice između društvenih svetova koji oblikuju svakodnevni život u gradu.

Ubistva u stilu bandi i premlaćivanje, linčovanje mafije su redovna dešavanja u gvatemalskom gradu Kecaltenango, gde je nasilje bandi i osvetnika potisnulo državno nasilje kao primarni registar moći. Javna evidencija u Gvatemali otkriva da su mladići najčešći počinioci nasilnih zločina, ali su i njihove  žrtve. Ubistva u stilu bandi i premlaćivanja, linčovanje od strane mafije doprinose ovoj nesrazmernoj distribuciji kriminalnog nasilja na spektakularan način, označavajući mladiće i kao opasne i u opasnosti. Moj rad ispituje ovu dvostruku vezu istražujući odnos između novonastalih maskuliniteta mladih i ritualnih činova međuljudskog nasilja. Simbolika i inkarnirano izvođenje ovih ritualnih radnji transformišu način na koji se učesnici i gledaoci odnose prema sebi i drugima, restrukturirajući odnose moći i društvene hijerarhije u tom procesu.

Ovi spektakularni akti nasilja namenjeni su široj gradskoj populaciji, pretvarajući tela žrtava u poruke stvarnim i potencijalnim dužnicima o posledicama neplaćanja.


9. decembra 2016. ubijeni su 45-godišnji vozač i 17-godišnji inkasant koji rade na jednoj od najprometnijih autobuskih linija u Kecaltenangu. Istog dana, 30-godišnji vozač i 17-godišnji pomoćnik sa iste autobuske linije sahranjeni su na centralnom gradskom groblju, ubijeni na poslu samo dva dana ranije. Sve četiri žrtve su bili muškarci, a oba napada su se dogodila dok su autobusi cik-cak vozili gradom puni putnika. Policija je ubistva pripisala reketiranju koje je vodila banda. Nije bilo hapšenja.

Takva ubistva u stilu bandi postala su uobičajena u Kuetzaltenangu, gradu opterećenom preklapajućim reketiranjem koje vode slabo organizovane bande. Nekoliko stvari karakteriše ova ubistva kao ubistvo bande: dešavaju se usred bela dana usred gomile gledalaca. Napadači stižu i beže na zadnjem delu motocikla, dok su žrtve gađane iz neposredne blizine sa više hitaca iz pištolja. Novinari se pojavljuju ubrzo nakon toga, objavljujući detalje zločina direktno na Fejsbuku. U zavisnosti od priče, onlajn čitaoci bi se mogli moliti za napaćene i proklinjati napadače ili bi mogli da osude žrtve sa tetovažama i krivičnim dosijeima kao zaslužne da umru i čestitaju napadačima što su oslobodili grad nepoželjnih. Kada policija opisuje ubistva kao ajuste de cuentas (razračunavanje), novinari i njihovi čitaoci to uzimaju kao znak za ocrnjivanje žrtava.

Gradska ulica sa siluetom jednog pešaka u daljini. Drveće je oivičeno parkiranim automobilima i motociklima. Plastični transparent upozorava „Komšije i trgovci su organizovani protiv kriminala. Lopov viđen, lopov uhvaćen!! Mi vas posmatramo.” Amir Mohamed 2017

Ubistva u stilu bandi mogu funkcionisati kao obred prelaza za napadače. Ove i druge visokorizične aktivnosti, kao što je dostavljanje novčanica u kojima se zahtevaju isplate iznude, često su rezervisane za mlade članove koji dolaze u nadolazećim godinama kao sredstvo za uspon u rangiranju među svojim vršnjacima. Ipak, ritualna efikasnost ubistava u stilu bandi prevazilazi unutrašnju dinamiku moći bandi. Ovi spektakularni akti nasilja namenjeni su široj gradskoj populaciji, pretvarajući tela žrtava u poruke stvarnim i potencijalnim dužnicima o posledicama neplaćanja. Stanovnici gradova su prisiljeni da nemoćno svedoče nametnutom nasilju, ponovo potvrđujući nekropolitičku moć bandi da postavljaju zahteve za iznuđivanje.

Reagujući na nekažnjivost kojom nasilni kriminalci deluju u gradu, stanovnici su organizovali grupe za bezbednost građana koje nadgledaju kvartove, povremeno hapseći i napadajući osumnjičene pre nego što ih predaju policiji. Ponekad se kolektivna anksioznost koja podstiče ove batine pojačava u ono što je jedan novinar nazvao „psihozom izazvanom delinkvencijom“

12. maja 2017, mladić je prošao ispod ogromnih plastičnih transparenta sa upozorenjem: „Lopov viđen, lopov uhvaćen“ i „Mi vas posmatramo“. Prišao je porodičnoj radnji i dao službenici presavijeni papir pre nego što je odjurio. Neko je viknuo: "Iznuđivač!" i odmah su prolaznici uhvatili mladića, pretukli ga da se pokori i privezali mu zglobove iza leđa.

Lokalni novinari koji su izveštavali o ovoj priči u realnom vremenu na Fejsbuku objavili su naslove kao što su „Trgovci uhvatili iznuđivača koji je poslao zahtev za iznudu“. Čitaoci su odgovorili na priču koja se razvijala, postavljajući nasilne predloge za improvizovanu linč rulju: „Prebijte ga do smrti i spalite telo, jedno đubre manje“. „Odseci mu ruke i noge tako da zaista pati. "To je ono što ovi bestidni pacovi zaslužuju."

Mladić je zalagao pred razjarenom ruljom, insistirajući na svojoj nevinosti. Policija je stigla i kada je neko konačno pročitao poruku, otkrili su da je to bilo ljubavno pismo ćerki vlasnika prodavnice, a ne zahtev za iznudom. Potresen i u modricama, mladić je oslobođen.

Premlaćivanja i linč mafije, funkcionišu kao obredi stradanja, ritualne radnje koje stanovnici izvode da bi privremeno preokrenuli svoju potčinjenu poziciju relativne nemoći naspram nasilja bandi dok simbolično očiste svoje zajednice od zločina. Pastični baneri i postovi na Fejsbuku koji promovišu nasilje osvetnika glavni su učesnici ovih dela, koji počinju otkrivanjem osumnjičenih kriminalaca i prelaze u fizički napad i hapšenje pre dolaska policije, koja dokumentuje događaj i ili hapsi ili oslobađa zarobljene ljude.

U međuvremenu, novinari emituju radnje onlajn gledaocima, koji učestvuju putem digitalnih komentara. Ovaj komentar kombinuje se sa formalnim, ali slabim  autoritetom policajaca koji uvek kasne na licu mesta da i tek onda legitimišu "osvetnika" koji prvi reaguju, ili ljude koji nisu optuženi da su prekršili bilo koji zakon, čak i kada se ispostavi da je osoba koju su napali nevina .

Dok ritualni akti nasilja bandi i osvetnika unapređuju suprotstavljene tvrdnje o moći nad urbanim prostorom, oni učestvuju u „proizvodnji ne-znanja“ na sličan način, brišući granicu između kriminalaca i žrtava. Mladići izlaze iz dela i predstavljanja ubistava u stilu bandi i premlaćivanja linč mafije kao žrtve koje mogu biti kriminalizovane i kao kriminalci koji mogu biti viktimizovani. Otelotvorena predstava i onlajn cirkulacija ovih nasilnih radnji stvaraju „himeričnu sliku“ mladića, istovremeno opasnih i u opasnosti. Pa ipak, teret ovog dvostruko nesigurnog pozicioniranja snose neke grupe mladića više i drugačije od drugih. Iskustva gradskih stanovnika o zločinu i nesigurnosti u Kecaltenangu variraju u odnosu na generaciju i pol, ali i na mnoge druge markere društvenih razlika.

Pitati se o odnosu mladića sa međuljudskim nasiljem zapravo je postaviti pitanja o promenljivoj ulozi koju nasilni činovi igraju u kulturnoj produkciji i izvođenju različitih maskuliniteta mladih – konfiguracije identiteta i prakse koje nastaju u kontaktu jedni sa drugima od ukrštanja procesa društvene diferencijacije. 

Postavlja se više pitanja: Na koji način bi pretnje i akti nasilja mogli motivisati mladiće da menjaju šifre između višestrukih maskuliniteta mladih? Koja kulturna značenja akti nasilja upisuju na mlada muška tela i na sebe i počinilaca i žrtava? Prema kojim kriterijumima društvenog priznanja različiti oblici međuljudskog nasilja imaju različite stepene vidljivosti i legitimnosti? Ova pitanja vode moju analizu dok se borim sa složenošću odnosa i identiteta iskovanih u urbanim loncima nasilja.


Autor: Amir Mohamed

Amir Mohamed je doktorant na Odseku za antropologiju na Univerzitetu Kornel Njegova disertacija, "Javni prikazi odvratnosti: urbani prostor, ritualno nasilje i sporne muškosti, bavi se načinom na koji mladi iz Gvatemale proizvode i narušavaju međusobne društvene disparitete kroz svoje angažovanje u i sa nasilnim praksama." 

Interested in submitting news, announcements, contributions, and comments? Please contact SUNTA contributing editor Faedah M. Totah (ftotah@vcu.edu).

Cite as: Mohamed, Amir. 2019. “Ritualized Violence in Urban Guatemala.” Anthropology News website, April 30, 2019. DOI: 10.1111/AN.1141


https://www.anthropology-news.org/articles/ritualized-violence-in-urban-guatemala/

Коментари

Популарни постови