Predstave Muma Paduri (Šumske Majke) i Fata paduri (Kći Šume) u etnološkoj i etnografskoj literaturi
Šumska Majka (Muma Padurii) u verovanjima stanovništva istočne Srbije duboko je sačuvana predstava o Muma Paduri (Šumska Majka). Ovo verovanje svoje korene vuče još od najranijih dana stvaranja mitova i rituala kod raznih paleobalkanskih naroda. Zbog toga ne možemo sa sigurnošću da tvrdimo o kom božanstvu i kultu je tačno reč.
Šumska Majka je mitološko biće koja je oličenje izuzetne dobrote ali i neizmernog zla, smatra se gospodaricom šume i zaštitnicom žena. Zamišlja se kao lepa žena razvijenih grudi, raspletene duge kose i dugih noktiju koja živi u šumi po kojoj hoda gola ili odevena u dugu belu haljinu, a može boraviti u krošnjama drveća. Ona se može javiti i kao ružna starica, sa velikim i izraženim zubima. Muma Paduri se može pretvoriti u plast sena, naviljak sena, ćurku, kravu, svinju, psa, konja ili kozu.
Ona se pojavljuje noću, ali može se pojaviti i tokom dana i u sumrak, a pri susretu sa ljudima ne želi im naneti zlo. Zavodi smrtne muškarce, pa postoji veliki broj priča u kojima su oni koji su je susretali često sa njom vodili ljubav. Ona važi i za zaštitnicu bremenitih žena i novorođenčadi, ali ih je i često napadala donoseći bolest deci. Ukoliko dođe do susreta sa šumskom majkom ili ukoliko neko čuje njen glas, nikako je ne sme imitirati. Ako se njen glas čuje u blizini neke kuće, nagoveštava smrt nekog od ukućana. Muma Paduri se od ljudi brani tako što ih gađa kamenjem, a plaši se pasa, i može brzo i sa lakoćom da prelazi velike razdaljine.
U rumunskoj literaturi Muma Paduri predstavlja mitološko biće koje se često može naći u narodnim pričama i verovanjima. Predstavljena je kao ružna žena koja se plaši ljudi i živi u šumama. Sinonim za Muma Paduri je Baba Cloanata čiji se pandan može naći u slovenskoj mitologiji u liku kao Baba Jage.
Muma Paduri se plaši vatre, često se predstavlja kao neprijatelj pozitivnih heroja, poput zmajevitih ljudi ili zmajeva. U nekim pričama stoji da sam zmaj predstavlja njenog sina. Muma Paduri vodi usamljen život duboko u šumi i često je simbol ružnog izgleda i pakosti, a pozitivni junaci je u pričama često pobeđuju. Priče o Muma Paduri u rumunskom folkloru predstavljaju zbir karakteristika drevnih verovanja, sujeverja i figurativnih predstava prirodnih pojava. Ove priče čuvaju i mnoštvo drevnog znanja koje je danas izgubilo svoje značenje.
U okrugu Bistrica (Rumunija) Muma Paduri je predstavljena kao magično stvorenje koja živi u kolibi nadomak šume, kosu češlja maslacem kako bi bila sjajna. Ukoliko nekog poseti Muma Paduri, veruje se da on može da kaže samo tri reči, pošto mu je samo toliko dozvoljeno. Ukoliko neko uspe da izgovori četri reči, tada će taj moći da je savlada i veže i ona će mu u zamenu za svoju slobodu ispuniti svaku želju. Muma Paduri predstavlja veliku ljubavnicu, koja živi u šumi, muž joj je „Šumovnik” i kći im je Fata Paduri.
Publikacija "Muma paduri - šumska majka" Aleksandar Repedžić
U nekim pričama često se indentifikuje sa Majkom svih majki (Muma Mummies). Ona živi u dubokim šumama i neokaljanim od strane čoveka. Veruje se da ljude gađa kamenjem, njen plač sličan je dečijem plaču, može da imitira i da stvara najčudnije zvuke, a često je tužna što ljudi seku šumu. Ona može biti dobra i loša: kažnjava zločince i pomaže ljudima u nevolji, pokazuje put deci koja se izgube u šumi, poznaje svako stablo u šumi. Ukoliko neko pomene njeno ime, nadimak ili je psuje, on obično bude posečen, pretučen ili ubijen gromom. Ukoliko se neko na dan Preobraženja (19. avgust) zadesi u šumi sakupljajući lešnike, divlje jabuke i kruške i ukoliko se oglasi Muma Paduri kuknjavom i plakanjem, treba joj ponuditi plodove koje je čovek sakupio toga dana. Ona je takođe i zaštitnica zlih duhova koji naseljavaju područje u kome je ona nastanjena. Često namamljuje putnike koji se zadese noću u šumi u svoju kolibu, a može se videti kako noću hoda ili igra oko vatre.
Ona hoda poput duha, sakriva se u žbunju i grmlju, na poljima ili na raskrsnici. Može da poprimi razne oblike životinja (konj, jarac, krava), a predstavljena je još i kao žena koja podseća na drvo sa dugom neurednom kosom, sa dugim pletenicama poput zmije, koje se spuštaju od glave do pete. Može biti visoka kao kuća i mala poput zeca, ali isto tako može se pretvoriti u lepu devojku i ružnu staricu sa velikom glavom, očima i zubima koji su oštri poput srpa. Kreće se peške ili na konju koji ima devet srca. Kada se pojavi donosi vetar, loše vreme, u kuće ulazi u ponoć uz jaku lupnjavu na vratima kuće i u prozore.
Slobodan Zečević u svom radu „Mitska bića srpskih predanja“ govori o Šumskoj Majci. Osim u Srbiji, u Šumsku Majku se veruje u Banatu. Autor u svom radu daje detaljan opis Šumske Majke koji ću u ovom radu izneti i citirati. „Gospodarica šume se u istočnoj Srbiji zamišlja kao lepa žena, jako razvijenih grudi, raspletene crne kose, sa dugim noktima, katkad naga, a katkad i odevena u belu odeću. Ovo se mitsko biće moglo javiti i u drugim oblicima. Verovalo se da se pojavljuje samo noću, najčešće oko ponoći. Nije zalazila u sela, pošto joj smeta dim i mnoštvo sveta, pa se zato kretala isključivo šumom. Ako bi se pojavila u obliku plasta ili naviljka sena, praćena toplim daškom vetra, samo bi se trebalo skloniti za trnovit žbun. Kada bi išla šumom, drveće bi se savijalo do zemlje. Smatralo se da divno peva.
Kao većina demona, ona je pohotljiva, pa često zavodi mlade i lepe ljude, i to najčešće u šumi ili vodenicama. Jedan od kazivača priča kako je noću u milinu zatekao divnu nagu ženu raspletene kose i velikih grudi, koja mu se podala a zatim nestala. Kasnije ju je video u drveću. Pored toga što je gospodarica šume pripisivale su joj se i druge funkcije. Smatrala se zaštitnicom bremenitih žena, koja ih često i napada pored toga što ih štiti. Pri lečenju dece, bajalice u istočnoj Srbiji često pominju šumsku majku. Iz tekstova jasno izlazi da ona odnosi, ali i sprečava bolesti, naročito dečiji plač i nesanicu. Evo i nekih tekstova:
’O šumska mati, do sada plaka moje dete za tvojim, a sada neka plače tvoje dete za mojim’. U Braćevcu bi se dete koje plače iznosilo pod drvo pa mu se bajalo: ’Dobro veče gorska majko, dosta je moje dete plakalo od tvojega, neka sada plače tvoje od mojega’. Ili: ’Gorska majko, gorska veštice, gorska muma padure, dosta si oči bučila, dosta si zunbe cerila, dosta si moju decu pudila. Ja imam zlatne noćeve, oči ću ti izvadim, zube ću ti polomim, sada se ti plaši od mene i moje dece, pa beži u goru i vodu, tu mesta više nemaš.’
Po verovanju, postojala je i trava šumske majke. Mislilo se da kađenje tom travom obezbeđuje nerotkinjama oplođenje. Ova bi se trava mogla naći s proleća uz gorske potoke pre nego što kukavica zakuka. Žena koja je pošla u potragu za travom nije smela da govori, morala je biti odevena u čistu odeću i lično biti ’čista’; što znači da je pre toga izbegavala plodne odnose. Ako ne ispunjava ove uslove, verovalo se da će joj trava izmaći iz ruku.
Imenom šumske majke nazvao se i kakav lep i star šumski potes. Ovo je svakako trag verovanja da je šumska majka rado boravila na tim mestima. Osnovno je pretpostaviti da su takvi potesi nekada bili kultna mesta, za onoga ko bi se usudio da seče potes, verovalo se da će se razboleti ili umreti ili će mu se oduzeti ruke. Kod Banatskih Hera ovo se mitsko biće nazivalo planinska majka i zamišljalo kao žena razbarušene kose. Kada kunu, žene bi govorile ’Uzela te da bog da planinska majka’.
U srpskom selu Svinjica, na rumunskoj obali Đerdapske klisure, ovo se mitsko biće nazivalo šumska minka. Mogla se javiti u dva oblika: kao lepa i kao ružna žena. Ako bi se javila kao ružna žena, tada je imala čarobni štap kojim je ljudima nanosila zlo. Odnos prema ljudima je bio dvojak. Ona je sa njima mogla stupati u ljubavne odnose i tada je bila dobra prema njima. Smatrala se zaštitnicom, ali i neprijateljicom dece, pošto im je donosila plač. Plačljivoj deci se bajalo utorkom i subotom.” Zečević dalje u svom radu upoređuje Šumsku Majku sa sličnim demonima i boginjama iz drugih mitologija. Upoređuje je sa bugarskom Gorskom Majkom koja prema njegovim rečima ima slične osobine, s tim što je zamišljena kao stara sa dugim isturenim zubima i kravljom glavom. Takođe je napadala decu nesanicom, ali ih je i lečila. Njeno su ime Bugari često pominjali pri lečenju i upoređivali sa gvozdenzubom.
Šumsku Majku Zečević dalje upoređuje sa Lešačihom, ženskim pandanom ruskog šumskog demona Lješija koja se takođe zamišlja sa ogromnim grudima, koja se kretala šumom odevena u belo ili naga. On dalje ovo mitsko stvorenje upoređuje sa poljskom Mamonom koja krade i leči decu, slovačkim šumskim demonom Matoha koja se često zamišljla bez glave. Česi su prema njegovim istraživanjima poznavali Lesi pani ili ive žene. Mislilo se da poznaju lekovito bilje od koga su spravljale lekove. Zamišljale su se kao žene raspletene kose koja im je sezala do pojasa i sa velikim grudima. O letnjem solisticiju su zajedno sa vodenim duhom priređivale veselja. Volele su da stupaju u ljubavne odnose sa ljudima. Lepo su igrale i pevale. Mislilo se da leče decu, ali i da šalju plač i nesanicu.
Zatim, autor upoređuje Šumsku Majku sa Artemidom i Dijanom. Zečević tvrdi da slovenske paralele upućuju na jaku slovensku komponentu u formiranju lika šumske majke u sistemu opšte i slovenske mitologije. Kod Dijane i Artemide su opšte karakteristike Šumske Majke, dok su kod slovenskih antologija te karakteristike prilično razređene. Pre svega, on misli na izgled ovog mitskog bića. Kod svih Slovena se ono zamišlja kao žena raspletene kose i sa veoma razvijenim grudima. Pre svega, smatra Zečević, precizno su određene bolesti koje ovo mitsko biće izaziva kod novorođenčadi, a to su plač i nesanica. F. Titu u svom radu o šumi takođe daje opis Šumske Majke kako je predstavljena u rumunskom folkloru.
Muma Paduri prema njegovim rečima predstavlja samu šumu, poznata je još i pod imenom Pădureanca. Nekada može biti mlada žena prelepog izgleda, a nekada je predstavljena kao starica koja živi duboko u šumama, a na čoveka ostavlja zastrašujući utisak prilikom susreta sa njom.
Radi boljeg razumevanja karakteristika osobina ovog mitskog bića i radi traganja za njegovim poreklom, biće potrebno da se njegove osobine i karakteristike uporede sa sličnim šumskim demonima. Radomir R. Podunavski u svojoj knjizi „Tradicionalno balkansko veštičarstvo“, osvrćući se na etnološke srpske i rumunske izvore, daje opis Šumske Majke koji ću u nastavku ovog teksta citirati. Iako njegov rad nije naučan i stoga se ne može koristiti u naučne svrhe, on daje etnografski opis Muma Paduri, a koristeći komparativni metod, pokušava da Muma Paduri poveže sa drevnim kultovima starih naroda Balkana. „Kod balkanskih veštica, ulogu Boginje, u najvećem broju slučajeva, na sebe preuzima Šumska Majka. Ona je ne samo najpoštovanije natprirodno biće, već svakako i najstarije na ovim prostorima. Interesantno je da nju podjednako poštuju svi narodi a verovanje u nju se naročito zadežalo kod Srba i Vlaha. Već iz ovog podatka da se zaključiti da ona pripada grupi najstarijih božanstava te da je zbog toga, takoreći ’starosedelac’ Balkana.
Kada se malo bolje i preciznije pogledaju verovanja vezana za nju, lako se uočava da ona maltene i nije božanstvo već, jednostavno rečeno, veliki i moćan duh prirode, koji gospodari mnoštvom drugih, te ’manjih’ od nje same. Ovaj podatak samo ide u prilog činjenici da je njeno poreklo veoma staro i da seže verovatno iz perioda kada ljudska svest još nije poznavala božanstva u pravom smislu te reči. U različitim delovima zemlje ona se naziva različitim, ali ipak sličnim imenima. Tako su najpoznatija, Šumska Majka, Gorska Majka, Planinska Majka, Muma Paduri (što u prevodu sa Vlaškog isto znači Šumska Majka) i slično. Iz pojedinih basmi, prvenstveno upućenih njoj, vidimo da se takođe naziva Šumska Veštica ili Velika Veštica.
Ilustracija: Anđela Đermanović
Pored ovoga, ljudi je često dovode u vezu sa vilama, odnoso tvrde da je ona glavna vila, njihova kraljica ili carica. Kako sami nazivi govore, njeno prebivalište je po pravilu neko mesto u prirodi. Smatra se da ona ne zalazi u sela i gradove, da ne voli gužvu i buku te se iz tog razliga njoj ide, ukoliko se želi ostvariti kontakt sa njom. Ona nije svuda prisutna za razliku od klasičnih božanstava, ali se ipak u prirodi lako nailazi na nju. Da bi se izbeglo lutanje i dugo traženje, veštice ali i obični ljudi, odlaze na takozvana ’sveta mesta’ jer se zna da se ona tamo često pojavljuje. Ova mesta baš zbog ove činjenice, dobijaju epitet ’sveto’ i smatraju se nekom vrstom njenog doma. Šumska Majka se uvek pojavljuje noću, najčešće iza ponoći. Prikazuje se kao naga žena, srednjih godina, velikih grudi, crne, duge raspuštene kose, sa dugim noktima. Ponekad je obučena u prozirnu belu haljinu. Ima jak i prodoran vrisak kojim se služi kada želi nekoga da otera, ali istovremeno ume predivno da peva omamljujući svoje slušaoce poput sire iz bajki. Smatra se da je prati topao vetrić prijatnog mirisa a da se drveće savija do zemlje, klanjajući joj se kada prolazi. Kada ne želi da je vide, uzima ili oblik plasta sena ili se pojavljuje kao životinja. Broj životinja čiji oblik preuzima strogo je ograničen. Tako se može prikazati kao ćurka, krava, keruša, kobila, koza ili svinja.
Ona je pre svega zaštitnica šuma i polja, divljih životinja, jednom rečju prirode, ali i zaštitnica trudnih žena, žena uopšte, kao i same plodnosti. Etnolozi po ovome je zaključuju da je veoma slična Artemidi i Dijani mada ćemo mi sasvim jasno videti u narednoj knjizi da je ona najverovatnije ona prvobitna, balkanska Hekata preko koje je prešla slovenska boginja najsličnijih karakteristika Morena – Mara. Interesantno je da se kod vlaškog naroda zadržalo verovanje u Dijanu, kod kojih je poznata po nešto izmenjenom imenu Đina ili Džina. Ovo su nešto mlađa verovanja, koja su došla u ove krajeve zajedno sa Rimljanima, tako da sasvim lako možemo da pratimo nekoliko religijskih slojeva vezanih za Vlahe.
Prvi, starobalkanski sloj, činili bi Muma Paduri i Tartor, drugi Đina i Lushafur – Lucifer, dok bi treći bio mešavina slovenskog panteona i vizantijskog hrišćanstva. Interesantno je da se vlaška magija u
potpunosti podudara sa Slovenskom dok su njihovi religijski rituali vezani za Đinu i Lushafura. No, vratimo se Šumskoj Majci. To što je ona zaštitnica žena, kao što smo napomenuli malo pre, svakako ne znači da ona ima nešto protiv muškog roda. Svog „učenika” takođe uzima u zaštitu, a govori se da je seksualno veoma pohotljiva, te često ima odnose sa pripadnicima muškog pola koje noću zatekne u šumi, vodenici, kolibi ili na nekom sličnom pustom mestu.
Ilustracija: Anđela Đermanović
Ponegde se veruje da se ona može pojaviti i u obliku ružne žene koja sa sobom nosi veliki magijski štap. Tada je treba izbegavati jer je lošeg raspoloženja i čini svakakva zla dela. Interesantno je da preko Dunava u Rumuniji, takođe postoje verovanja vezana za Muma Padurii (piše se sa dva “I”). Po tamošnjim izvorima ona je originalno dačansko božanstvo o kome govore nekoliko mitova od kojih je onaj koji opisuje njenu smenu sa funkcije najbitniji. Naime, rumunska Muma Padurii je u staro doba bila zajedno sa zverima zaštitnica šume od strane njenih neprijatelja koje su mahom predstavljali ljudi. Kaže se da je štitila i ljude od divljih zveri, ali je ubrzo toliko zamrzela ljudski rod da je počela da ubija svakog putnika namernikakoji bi se pojavio u njenoj blizini. Za ovo je čula boginja Bendis i naredila da se sledeći muškarac koga ona ubije vrati u život te da se venča sa njom čak i ako ona to odbija da učini. Tako je i bilo. Prvi sledeći muškarac koga je ubila je oživljen i venčan sa njom. Vremenom on postaje poznat pod imenom Paduroiul, što opet znači ’Šumnik’, to jest ’onaj iz šume’. Pošto su ga bogovi zavoleli kao pravednog i mudrog zaštitnika šumskih prostranstava i divljih zveri, masom najrazličitijih magijskih poklona dižu ga u rang božanstva, to jest novog gospodara šume. Međutim, čak i on je zadržao izvesnu dozu strogosti i nastavio da kažnjava nemilosrdne uništioce prirode, bilo da se radilo o ljudima, bilo o životinjama ili demonima. Na kraju, proglašen je gospodarom svih magičnih stvorenja i dobio status glasa bogova. Ovo je prevashodno značilo da svako ko želi da razgovara sa nekim božanstvom mora prvo da prizove njega, tako da je postao osnovno božanstvo svih onih koji se bave magijom. Njegove savete, po mitu, slušali su i najveći bogovi dačanskog panteona. Sa Muma Paduri je dobio ćerku Fata Padurii.
Ovaj mit izuzetno lepo ilustruje moguću inicijacijsku misteriju u kojoj se vidi ritualna smrt ljudskog bića, koje se voljom viših sila ponovo oživljava i izdiže u rang božanstva. Ono što je sasvim očigledno jeste da se Rumunska Muma Padurii veoma razlikuje od vlaške, iako se isto nazivaju. To ne mora da predstavlja neki problem. Poznato je da su vlaški i rumunski jezik veoma slični, a u oba slučaja njeno ime u prevodu znači Šumska Majka. Šumska Majka se kao takva pronalazi na gotovo čitavoj teritoriji Balkana i treba reći da je vlaška ipak po funkciji najsličnija srpskoj to jest slovenskoj. Znači nije nužno da je to ona ista iz dačanskog panteona, mada ja prepostavljam da je ona i od njega starija jer više liči na šamanitičke velike duhove prirode. Dodatno je interesantno to što kod Vlaha ne postoji Paduroiul kao njen partner već je to Tartor, veliki vodenjak. Sa druge strane na teritoriji Srbije postoji Šumnik (na rumunskom Paduroiul) o kome ćemo nešto više reći kasnije.
Tako smo došli do drugog najbitnijeg božanstva veštica sa prostora Balkana. Što se mene lično tiče, u pitanju je verovatno isto božanstvo, samo u svom drugom aspektu. Da Šumska Majka ima barem dva aspekta govori nam ovaj prethodni deo teksta, gde se spominje da se ona može pojaviti kao stara i ružna žena, odnosno baba. Baš tako se naziva ovo drugo božanstvo. Ono po svemu sudeći nema ime iz jednog bitnog razloga, a to je da se iz dubokog poštovanja ili straha, nikada nisu izgovarala niti zapisivala imena božanstava. Vremenom, ova imena su potpuno pala u zaborav tako da u današnje vreme imamo samo njihovu zamenu, odnosno njihove nazive-nadimke.
Aleksandar Repedžić
Muma Paduri - Šumska majka
Коментари
Постави коментар